Haraløkka – Klemetsrud – Myrer….

30 mai 2016. FB-gruppa til <vi som like å trene i Østmark> hadde invitert til en felles løpetur “Vårhauken” fra Mariholdte til Branntårnet, og jeg hadde i utgangspunktet takket ja til å være med, men ombestemte meg og valgte heller en rolig langtur for meg selv. Det er imidlertid planlagt en ny tur til høsten.

 

Fra Haraløkka langs Bølerlia til Nøklevann skole og deretter langs Generalen forbi Plantasjen på Skullerud. Her går jeg ned skrenten og følger grusvei langs Ljanselva til Sagdammen og Skulleruddumpa. Her i fra, tar jeg Vinterveien mot Dal/Brenna før jeg fortsetter langs gangvei til Klemetsrud.

 


Godheim landhandel og “Se Op Hvilestue” i Enebakkveien ved Klemetsrud – 1927. (oslobilder.no)

 

 
Klemetsrud skole – 1953                      Klemetsrud kirke – 1953

 

Klemetsrud; ligger i Søndre Nordstrand Bydel sør i Oslo med grenser til Ski og Oppegård Kommuner og Østmarka. Bygda hadde en rekke gårder allerede i middelalderen, Klemetsrud var en av dem. I motsetning til resten av bydelen er den opprinnelige bebyggelsen på Klemetsrud gammel. I tillegg til gårdene hvor jordbruksvirksomhet pågikk til 1980-tallet, har området også noe gammel villa- og småhusbebyggelse. Klemetsrud skole kom allerede i 1867 og Klemetsrud kirke ble bygd i 1933.

 

Jeg passerer skolen før jeg krysser Enebakkveien og tar Maurtuveien videre. Denne følger jeg så forbi Klemetsrud kirke til Oslo Pukkverk i enden av veien. Her i fra tar jeg en grusvei opp til Løype 424 ved Myrer.

 


Sti- og løypekryss på Myrer
 

Jeg tar til høyre over E 6 og fortsetter deretter mot Bjørndal ett stykke før jeg tar av fra sti og inn i bebyggelsen. Her følger jeg Snipemyrlia-Slimeveien og Åslandhellinga videre til gangvei. Det går jamt nedover og straks etter kommer jeg ned til Gjersrudbekken. Her svinger jeg til høyre før jeg fra Klemetsrud, tar delvis samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Jeg avslutter den siste biten langs Bølerlia med stigningsløp. Det var godt og varmt, men allikevel en fin langtur.

 

Ca 18,7 km

1:55

 

#trening #løpetur #mosjon #turogtrening

 

Flere bilder fra samme tur;

 


Det er jo lys i den andre enden!!

 

 

(Myrer – Bjørnal) over E 6

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top