Haraløkka – Sæter – Toppen – Hauketo…

11 april 2016. Siden Einar ikke var helt ferdig med skisesongen og at jeg snart skal til Bergen for å delta i Bergen City Marathon, valgte jeg en løpetur langs landeveien. Og denne gangen, hadde jeg tenkt å ta turen over- og eller rundt åsen mellom Ljan og Hauketo.

Fra Haraløkka fulgte jeg Bølerlia til Nøklevann skole før jeg fortsatte langs Generalen forbi Skullerud og ned bakken til Skulleruddumpa. Deretter tok jeg Nordstrandveien til Sæter. Det går greit, men bena kjennes tunge og jeg avpasser farten. Fra Sæter følger jeg Ekebergveien ett stykke forbi Ljabru st.,før jeg svinger til høyre og tar en sti ned til Ljabruveien.

Kronveien – Storåsveien

Her krysser jeg veien og tar så Kronveien og Storåsveien over og rundt til Nedre Prinsdalsvei ved Hauketo st.


Toppen; Storåsveien, Øvre Ljanskoll vei og Hauketo st. – 1954 (oslobilder.no)

Og siden jeg er ute på nye veier, tar jeg Ljabrubakken opp mot Ljabru og Ekebergveien. Ljabrubakken er ikke bare bratt, men veldig bratt.


Ljabrubakken mot Hauketo – 1937. “det hvite huset er Hauketo kro. Nederst i bakken ligger Ljabrua, en gammel steinbru, antakelig fra 1804-05. Både bakken og brua er en del av den fredrikshaldske Kongevei som fortsatte sørover forbi kroa og opp til Hauketo gård”. (oslobilder.no)

– og mens jeg går, sammenligner jeg denne med bakken i Siggerud og Follotrimmen som Frode kaller “hestedreperen” om hvilke som er brattest. Disse er nok like bratte tenkte jeg i det jeg rundet toppen og kunne fortsette langs Ekebergveien til Sæter.

Fra Sæter tar jeg Nordstranveien til veikryss. Her svinger jeg til venstre og følger Obersten ett stykke før jeg tar Lambertseterveien videre til Abildsøkrysset. Jeg hadde ikke bestemt meg for hvilke vei videre, men valgte å ta en turvei opp til Østensjø gård.


Turvei til Østensø gård og Valborgs vei


Østensjø gårdene ligger på østsiden av Østensjøvannet. Det er gården som har gitt Østensjøvannet sitt navn. Navnet er jo en spissfindighet med både <<sjø>> og <<vann>> i samme stedsnavn. Funn fra steinalderen tyder på at her har det vært bosetning i tusener av år. Mer om Østensjø gård HER:

Jeg tar noen bilder av både gården og Østensjøvannet før jeg setter kursen videre opp Ulsruveien til Ulsrud st. hvorfra jeg tar gangvei ned til høyre. Jeg løper opp Olav Nygårds veg og avslutter med stigningsløp den siste biten hjem. Fin tur og gøy med nye veier.

Ca 16 km

1:37

#løpetur #trening #mosjon #turogtrening

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Haraløkka – Sæter – Toppen – Hauketo…

  1. baremegoglivet: Gøy at bloggen vekker minner og gir inspirasjon:) Har ikke løpt BCM tidligere og gleder meg til dette – vi er flere som løper for Team Sportsmanden. Bli gjerne medlem. Det er bare å Like Fb-gruppen. Lykke til med løpet neste helg!

  2. Jeg skal også løpe Bergen city maraton 🙂
    Liker så godt å lese om turene dine. Min mor var fra Bekkelaget, så jeg liker å lese om stedsnavn jeg har hørt og besøkt i barndommen 🙂
    Du er nok litt kjappere enn meg… Jeg løp 15km i dag på 1:50 🙂
    Håper du får en fin opplevelse her i Bergen neste helg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top