Kyststien fra Sandvika til Holmen….

14 april 2016. Trim i arb.tiden. Etter å ha studert nettverket av kyststier i Asker og Bærum, var jeg klar for å teste ut noen av disse. Planen var å følge kyststien fra Sandvika til Holmen.

Jeg krysset Sandvikselva ved rådhuset og fulgte deretter en turvei utover langs elva til dens utløp. Underveis så jeg flere stolper med blå topp som markerte Kystsien. Stien gikk videre langs sjøen på utsiden av Asker og Bærum Politistasjon. Området er flott og jeg nyter omgivelsene.

Kyststien fra Sandvika til Bjørnsvika (ca 1,5 km)

Fra Bjørnsvika følger jeg Sandviksveien til rundkjøring ved Gyssestad og fra motorveibrua fortsetter kyststien langs sjøen under Nesøybrua og frem til Grønsundveien.

Grønsund – Nesøybrua (kyststien)

Følger Grønsundveien til p-plass og rundt denne til “plata” hvor utsikten mot Nesøya er flott.

Utsikt fra “plata” mot Nesøya

Jeg tar noen bilder før jeg fortsetter videre og etter å ha vært innom Breiviklia, svinger stien til venstre ned en bratt bakke. Her går det videre langs sjøen til båthavn – Hageby Båtforening.

Hageby Båtforening – Kyststien

Her i fra går stien videre langs sjøen inn i bukta og ut på odden før den går inn den neste bukta hvor det også er en båthavn.

En av flere båthavner langs kyststien

Det skal nevnes at kyststien ikke er merket og det er lett å ta feil. For etter å ha passert båthavnen, følger jeg sti langs sjøen ut neste odde og rett i et gjerde. Jeg snur og løper tilbake inn bukta og finner en vei som jeg følger videre.

Jeg følger Breivikveien østover og deretter sørover retning inn i skogen. Her passerer jeg et stort tjern før jeg kommer til Sundbakken på den andre siden. Denne følger jeg så ned til sjøen og videre rundt odden til Bestemorstranda. En badeplass med sand, badebrygge, badeflåte, benker m.m.

Kyststien i Asker og Bærum

Stien fortsetter utover til et gjerde og en bratt bakke langs denne til Granveien. Følger Granveien ca 80-100 m før skarp venstresving og opp bakken til Nes terrasse.

Merking av kyststien har det vært så som så med og istedenfor å følge sti langs gjerde i skogen og ned mot sjøen, fortsetter jeg langs Nes Terrasse til Landøyveien. Her svinger jeg til venstre og følger Nesbukta til enden ved Holmen Yachtværft.

Ved Holmen Yachtværft

Det er ingen kyststi videre, men jeg fortsetter langs Bloksbergstien til Landøyveien og langs denne til en brygge.

Utsikt mot sør og nord fra brygge

Her i fra går det ingen stier og jeg må følge Landøyveien tilbake forbi Bloksbergstien og videre. Fikk øye på en sti som skar ut til venstre og denne fulgte jeg ned mot sjøen og som til slutt endte på en privat brygge. Knipset noen bilder før jeg returnerte tilbake til Landøyveien.

Utsikt mot Holmen…

..og ut fjorden sett fra samme brygge.

Vel tilbake på Landøyveien følger jeg denne videre over Neselva til Fekjan. Her svinger jeg til høyre og setter så kursen mot Billingstad og Sandvika. Og siden det ikke er lenge siden jeg tok nettopp denne veien, krysset jeg Neselva enda en gang for å følge Nesbruveien forbi Ikea til Billingstadsletta og rundkjøring ved Gyssestad.

Her i fra fortsetter jeg langs Sandviksveien ett stykke før jeg tar Bjørnsviksveien ut til høyre. Veien går bratt ned mot sjøen før den går like bratt opp igjen til Sandviksveien som en hestesko, men en fin variasjon var det. Deretter følger jeg Sandviksveien forbi Storsenteret,over elva, forbi rådhuset og tilbake til Skattens hus samme vei som jeg kom.

Sandvikselva – Sandvika

En flott tur i deler av kyststien mellom Sandvika og Holmen. Stedvis var den godt merket mens den andre steder ikke var merket, men ok.

Ca 16 km

1:41

#mosjon #løpetur #running #kyststien #budstikka #tur

Se turen på Strava

Flere bilder fra samme tur;

2 thoughts on “Kyststien fra Sandvika til Holmen….

1. Hei
    Finnes det noen joggeløype som er minst 5 km sammenhengende langs kysten der man ikke må krysse noen bilvei ?

1. Hei, så kjent er jeg ikke, men kyststiene i indre Oslofjord er nok ikke så lange som 5 km. Sjekk gjerne med Visitoslo og kyststier m.m.