Skitur i Østmarka; Grønmo – Eriksvann…

16 januar 2016. Sent ute som jeg var, reiste jeg ut til Grønmo da jeg tenkte at det her ute nok ville være litt mindre med folk, men jommen sa jeg smør – for her var det fullt med biler nær sagt over alt. Jeg kjørte allikevel innover i håp om at det dukket opp en ledig plass og heldigvis var det en bil som skulle ut. At det skulle være så mange en lørdag ettermiddag (kl 14,30), hadde jeg ikke trodd, men veldig flott å se at så mange trosser kulden for skitur.

Skiene hadde jeg enda ikke ordnet og det var fortsatt den samme tapen som satt på. Det var minus 10 og nokså friskt, men med både buff og lue godt over ørene, så er det greit. Løypa her fra Grønmo er fin og i passe slake stigninger bærer det innover. Jeg møter mye folk som kommer motsatt og de aller fleste ser ut til å ha hatt en fin tur. Jeg passerer etterhvert Sølvdobla og Trollvann før jeg sklir ned bakken ved Langvann og frem til Smørhullet. Det er trått og det glir dårlig, men lar meg ikke affisere av dette og nyter turen videre til Klokkerud. Her svinger jeg til venstre og forsetter så videre over Torsmåsan, forbi Tretjerna og frem til sørenden av Eriksvann. 


I sørenden av Eriksvann – Østmarka

Jeg hadde egentlig tenkt å gå til Skjeldbreia, men forholdene var ikke så gode, så jeg valgte å snu for retur samme vei som jeg hadde kommet. Og ettersom sola forsvant, så ble det merkbart kaldere, men greit. Det mangler fortsatt litt snø i naturløypene, men det går greit bare man er forsiktig. Enkelte steder stakk det opp lyng, røtter, kvist og stein, men på skogsveiene er forholdene ok.


Torsmåsan – Østmarka  (gml: foto)

Selv om skiene var trå, så gikk det raskt tilbake til Grønmo og godt fornøyd med dagens tur, satte jeg kursen hjem. 

ca 17,6 km

#østmarka #oslomarka #mosjon #skitur #turogtrening #friluftsliv.

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

2 thoughts on “Skitur i Østmarka; Grønmo – Eriksvann…

  1. Forholdene var vaffal ikke bedre mandag i samme trase. Gikk Vangenrunden og her var forholdene så der! Som du skriver er det mye røtter og steiner i løypa. Utforkjøringene kjøres ned på eget ansvar. Lurt å bruke reserveskia til det kommer mere snø! Deilig å gå i ukedagene (tidlig) for da har man følelsen av å ha marka for seg selv.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top