Gjersjøen rundt – Oppegård golfbaner….

12 november 2015. I og med at Frode og jeg hadde blitt enige om en felles løpetur “Gjersjøen rundt”, reiste jeg tidlig fra jobb og med liten trafikk, tok det ikke lang tid før jeg var på Sofiemyr. Her ble jeg møtt av Mira som var tydelig fornøyd med litt oppmerksomhet.

Vi hadde nokså god tid og etter å ha skravlet litt en stund, var vi klare for tur. Med sol fra en skyfri himmel, satte vi avsted langs Sønsterudveien forbi Kolbotn kirke, før vi fortsatte videre langs Kolbotnveien til Kolbotn.

Frode forteller alt han vet om Kolbotn i det vi passerer kulturhuset Kolben og Kolbotntjernet, før vi fortsetter langs Kolbotnveien nedover mot Gamle Mossevei. Og underveis, nyter vi varmen fra sola som vi hadde midt imot.

Vel nede ved Gamle Mossevei tar vi til venstre og følger så denne langs Gjersjøen sørover mot Tyrigrava og Vinterbro. Det går greit og trafikken er heller ingen problem. Vi passerer flere fine steder og jeg får lyst til å ta mange bilder, men dette fikk vente til vi var ved Tyrigrava. Her var det en flott plass helt nede ved vannet.

Gjersjøen sett fra Tyrigrava.

«Gjersjøen er en innsjø i Oppegård og Ås kommuner i Akershus fylke. Sjøen ligger 40 moh og har et maksimaldyp på 63,5 m. Gjersjøen er drikkevannskilde for Oppegård og Ås kommuner.»


Selfie fra Tyrigrava – Gjersjøen.

Fra Tyrigrava går det raskt videre til rundkjøring hvor vi forlater Gamle Mossevei, før vi fortsetter på gangvei rundt Ringnestunnellen. Her stiger det jamt, men så dukker belønningen opp da vi får en flott utsikt mot Gjersjøen.


Gjersjøen sett mot nord

Mer om Gjersjøen her; Sted nr 1267 i Markadatabasen- Skiforeningen

Vi følger den samme gangveien videre til veikryss hvor vi svinger til venstre, inn Skiveien. Det fortsetter å stige og mens Frode prater, blir mine svar kortere og kortere. Straks etter passerer vi Oppegård og i neste veikryss svinger vi til høyre inn Kongeveien. Denne veien kjenner jeg fra «Follotrimmen» da vi kom motsatt vei etter å ha startet på Sofiemyr.

Frode som er guide og kjentmann, forteller ivrig om anlegget på Greverud og Oppegård golfbaner. Her i lysløypene, preppes det for skiløyper så snart det er mulig.


Oppegård golfbaner. Se Løype 1258 og Løype 203

Fra golfbanene fortsetter vi langs Kongeveien til Sofiemyr, og før vi var tilbake hos Frode, overrumplet jeg ham med et «førstemann til bilen» samtidig som jeg økte farten. Frode svarte umiddelbart og vi nådde bilen samtidig. En herlig avslutning på en fin tur. 

Etter å ha skiftet til tørt tøy, ordnet Frode med kaffe siden jeg hadde med boller. Og slik ble vi sittende og drodle litt om alt og ingenting og før vi visste ordet av det, var det tid for å reise hjem. Jeg takket for fin tur og hyggelig prat og satte så kursen hjem. En herlig tur – Gjersjøen rundt!

Ca 18,3 km

1:44

#gjersjøen #trening #mosjon #sportsmanden #turogtrening

Flere bilder fra samme tur:


Gjersjøen


Sportsmanden -Frode Monsen

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top