Lørenskog Halvmaraton – 2015

24.10.2015. Fra p-plassen hadde jeg følge med Trond Olav og Bjørnar mens vi ruslet mot Fjellammarhallen for å hente startnummer. Vi var tidlig ute og hadde derfor god tid, vi skravlet litt om vær og vind osv., før jeg etter å ha tatt ett bilde eller to, ruslet ut for oppvarming.

Fjellhammerhallen, henter startnummer

Jeg jogger rolig bortover gangveien, over brua og videre oppover langs Sykehusveien ett stykke, før jeg ved Lørenskog brannstasjon vender og tar samme vei tilbake. På brua merker jeg at det er litt vind og at denne vil komme midt imot langs Sykehusveien til Knatterudkrysset og kanskje også langs Nordliveien, før løypa svinger inn Gamleveien mot kirken.


Oppvarming – over gangbrua

Ved Fjellhammarhallen treffer jeg Ole Martin som kunne fortelle at han skulle være servicemann akkurat som han var det i fjor på samme sted ved kirken. Herlig sa jeg og tenkte på hvor bra dette hadde vært i fjorårets løp da det ble ny pers

Tiden gikk fort og det nærmet seg start, men før det, hadde jeg blitt enig med klubbkompis Ole Kristian, om at jeg skulle henge på ham så lenge som mulig. Hans plan var å holde et skjema til 1:43-1:44 – noe som ville bety ny pers for meg. Vi stilte oss opp midt i feltet og var klare for start.


Klar for start i Lørenskog Halvmaraton – 2015

Startskuddet smalt og så var vi i gang. Feltet strakte seg raskt ut og mens jeg enda var på brua, så jeg at de raskeste allerede var på vei bortover langs Sykehusveien. Det gikk greit fra start og jeg fant meg til rette bak ryggen til Ole Kristian mens vi løp langs Sykehusveien mot Knatterudkrysset. Vind imot var ikke så ille og langs Nordliveien var den knapt merkbar. Langs Gamleveien ble vi liggende i en gruppe og med Ole Kristian foran og meg bak, var det bare å henge på. Og slik fortsatte den første runden.


Ole Kristian og jeg – side om side (foto: Bjørn Hytjanstorp – Kondis)

På vei under gangbrua for neste runde, spør jeg Ole Kristian om hvordan vi ligger an. Vi er på “skjema” sier han, og så overtar jeg føringen for å ta min del av jobben. Vinden imot varierer, men er ikke sjenerende og det går greit videre. Vi passerer Ole Martin som kommer med oppmuntrende tilrop og straks etter, er vi på vei opp Nordbyhagen (sykehusbakken) for andre gang. Og i det vi er i gang med den tredje runden, har Ole Kristian overtatt føring.

Jeg henger på som best jeg kan, men merker at det går tyngre og på vei opp mot kirken, sliter jeg med å holde følge og må gi noen meter. Heldigvis står Ole Martin klar med drikke og jeg heller i meg noen slurker, før jeg tar opp jakten på Ole Kristian. Jeg nærmer meg sakte og var neste ajour da vi skulle opp Nordbyhagen, men her må jeg igjen se at han får noen meter. Bakken var tyngre enn sist og vinden imot gjorde sitt til at det ble tungt, men jeg kom meg over og på vei nedover for siste runde, så jeg Ole Kristian sige ifra.

Vel i gang med siste runde var jeg godt fornøyd med at det var nettopp «siste runde» og inspirert av dette samt at jeg passerte noen løpere, begynte jeg å glede meg til slutten. Nok en gang stod Ole Martin klar med drikke og etter å ha tømt i meg Cola og takket for hjelpen, var det bare å gyve løs på den siste biten til mål. Muligens klarte jeg å øke farten noe for Ole Kristian var ikke lenger foran enn at om han fortsatt holdt skjema så var ny pers innen rekkevidde. Opp Nordbyhagen for siste gang ble tungt med vind midt i fleisen og det føltes som at bakken aldri tok slutt, men etter å ha passert 20 km kviknet jeg til og økte farten nedover mot brua. I øyekroken skimter jeg Ole Kristian på den andre siden av veien idet jeg svinger opp på brua og jeg tenker at dette skal jeg klare. Jeg spurter så godt jeg kan og vel i mål er jeg godt fornøyd med gjennomført løp. 

Jeg takker Ole Kristian for drahjelp underveis for med tiden 1:45:42 ble det ny pers med snaue 2 min. Selv takk sa Ole Kristian som også var fornøyd med gjennomført løp. Og selv om det for ham ikke ble ny pers., så ble det allikevel en flott bronsemedalje i KM-Oslo. Gratulerer!


KM-medalje til Ole Kristian og ny PB på meg.(foto: Ingrid Brastad)

Etter å ha tatt farvel med Ole Kristian og takket for en fin dag, ruslet jeg inn i hallen for å overvære premieutdelingen. Her treffer jeg tre kjente karer fra Follotrimmen. Vi oppsummerer løpet. Og så er det klart for premieutdeling. For i tillegg til at løpet inngår som 1.løp Vinterkarusellen på Romeriket, så er løpet også KM for Akershus og Oslo for seniorer og veteraner.

Morten Gammelsæter løp 5,9 km og vant sin klasse (nr 2 totalt

Roger Thompson sølv i KM-Akershus

Steinar Lien sølv i KM-Akershus


Fra venstre; Morten, Roger og Steinar. Gratulerer!


Seierspallen damer og herrer – Lørenskog Halvmaraton – 2015

 Ca 21,1 km

1:45:42

RESULTATER

Mer om Lørenskog Halvmaraton kommer på SPORTSMANDEN

#løp #lørenskoghalvmaraton #mosjon #trening 


Ny pers. Well done! Og mange takk til Ole Marin som servet drikke.

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top