Lørenskog halvmaraton 2014

25 oktober 2014 – Lørenskog halvmaraton.

Med Vegard og Jon i bilen, ankom vi Fjellsrud skole i god tid før start som var kl 14.30. I hallen hvor vi henter startnummer m.m., treffer vi Trond Olav og andre kjente. Ole Martin som desverre var blitt syk og ikke kunne delta, lovet at han skulle ordne med både mat og drikke. Vi ble derfor enige om at han skulle stå ved Lørenskog kirke.


spente karer fra Bøler IF-Friidrett

Med snaut 30 min til start, gikk jeg ut for å legge yttertøy i bilen og var så klar for oppvarming. Her treffer jeg Frode som jeg veksler noen ord med og deretter Steinar som hadde parkert ved siden av min bil. Med ønske om god tur og lykke til, tok jeg en tur langs ganveien ved start og mål, for oppvarming. Været var perfekt og det var heller ingen nevneverdig vind, så dette lovet godt for en fin tur.

Straks klart for start

Jeg stilte meg opp litt bak i gruppa og var så klar for start. Klar ferdig gå sa starteren og så smalt startskuddet. Det ble raskt bevegelse i feltet og så bar det avsted. Vi krysset over veien på gangbru, og straks var vi igang med den første runden. Vi fulgte gangvei langs Sykehusveien til Norliveien og så langs denne slakt oppover til Gamleveien. Her vender løypa mot Lørenskog kirke og Akershus Universitetssykehus. Ved kirken står Ole Martin klar med sportsdrikke. Jeg venter til neste runde sier jeg i det jeg passerer og fortsetter så videre. Det går greit og tempo er ok men, jeg kjenner at bena er litt tunge. I sykehusbakken går det fint og så passerer vi 5 km merket. Løypa fortsetter nå nedover langs Nordbyhagen og straks er vi nede ved gangbrua og så ut på ny runde.

løypa følger gangvei langs Sykehusveien til Nordliveien

I og med at jeg denne gangen løp uten klokke, var jeg usikker på eget tempo men, jeg fulgte i hælene på to yngre gutter og slik fortsatte det videre. Forholdene var gode og det var bare å nyte den videre ferd. Litt før vi svinger inn Gamleveien, passerer jeg disse to guttene som løper litt i rykk og napp, og straks får jeg en luke. Ved kirken stod Ole Martin klar med drikke og spurte samtidig om jeg skulle ha banan. Den tar jeg på neste svarte jeg, og tømte i meg et beger med sportsdrikke.

I sykehusbakkene kommer de samme to guttene og de fyker forbi. Jeg hadde på det tidspunktet ingen sjanse til å holde følge og lot dem derfor gå. På vei nedover langs Nordbyhagen og gangbrua har jeg følge med en kar som jeg hadde tatt igjen. Han ser stadig på klokka og jeg spør ham om hvilke fart vi holder…ca 5:00 svarte ham…den er god svarte jeg, og så økte jeg farten i det vi startet på den tredje runden.

Det var nå lengre mellom hver løper men, like der foran var guttene. De løp ujamt og innen vi var i Nordliveien hadde jeg tatt dem igjen. Jeg holdt meg bak en stund, men så måtte jeg forbi. Det ble for mye løping i “rykk og napp” noe som passer meg dårlig. På vei opp mot kirken for tredje gang, tenkte jeg at det nå skulle smake med noe å spise, og ved kirken stod Ole Martin klar med banan og drikke. Dette smakte fortreffelig og med fornyede krefter forserte jeg sykehusbakkene for tredje gang. Rett føre gangbrua og ny runde, hører jeg noen raske skritt og tenker at nå er det guttene som er tilbake. Jeg kikker over skulderen og får så øye på en kjent drakt. Det var Jon Ilseng som nå hadde tatt meg igjen og som bare skulle over brua og i mål. Dette går bra sa jeg, i det han forsvant opp bakken mot gangbrua mens jeg skulle ut på den siste runden.

Så langt var jeg godt fornøyd med eget løp men, det var blitt tyngre og derfor helt greit at dette var den siste runden. Langs Nordliveien og Gamlevein tok jeg igjen noen som hadde fått det tungt. Ved kirken fikk jeg nok et beger med drikke. Mange takk for servicen Ole Martin:) dette var til stor hjelp. Det gikk greit opp sykehusbakkene for siste gang og guttene så jeg heller ikke mer til, så da jeg passerte 20 km, var det bare å la det stå til nedover langs Nordbyhagen. Endelig tenkte jeg da jeg så brua, for nå var det min tur til å ta til venstre opp bakken og ut på brua. På vei over brua, hørte jeg at det kom noen der bak, så jeg satte opp farten og avsluttet med en langspurt. Og fort nok gikk det, siden ingen passerte meg på den siste biten til mål.

Vel i mål og med en flott medalje om halsen, skjekker jeg tiden som viste 1:47:28. Jøss tenkte jeg, ny pers med 35 sek. Glad og fornøyd rusler jeg mot bilen for å skifte til noe tørt. Her treffer jeg igjen Frode, Steinar og resten av “Bølerbanden”. Vi oppsummerer løpet og går så inn i hallen for premieutdeling.

flott medalje for fullført løp som endte med ny pers  (foto: Frode Monsen – Sportsmanden)

Lørenskog halvmaraton var for uten at det var første løp i Romerikets vinterkarusell også KM i Oslo og Akershus. Premier for klassevinnere og KM Oslo og Akershus, ble utdelt og jeg knipset bilder. Plutselig ble mitt navn ropt opp for premie i KM-Oslo M50-54. Dette var både overraskende og uventet, men desto mer moro. Om Oslo Maraton hadde vært en nedtur så var dette en solid opptur og en herlig avslutning på løpsåret 2014.

 

Stor takk til Ole Martin som ivrig servere både mat og drikke. Dette var til stor nytte og utvilsomt med på å gjøre denne dagen så bra, mange takk:)

 

Vi i “Bølerbanden” Trond Olav, Vegard, Jon og jeg, hadde alle tatt medaljer i KM-Oslo og atpåtil, ny pers for flere av oss. (Foto: Frode Monsen – Sportsmanden)

For KM-Akershus ble det gull til Steinar og sølv til Frode. Gratulerer begge to 🙂

Ca 21,1 km

1:47:28

Mer fra Lørenskog halvmaraton, se Sportsmanden her:

#løp #trening #mosjon #kondisjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top