Nordmarkstraveren 2013

Nordmarkstraveren 2013.

Så var endelig dagen kommet og jeg gledet meg til en flott tur i Nordmarka med løp på grus/sti fra Stryken til Sognsvann. Spiste en solid frokost og var så klar for avgang. Klokka 08.15 var jeg på plass ved Rimi for å hente Trond Inge, og så bar det i vei opp til Sognsvann. Vi pratet litt om løpet, været osv., og var enige om at dette måtte bli en fin dag i marka.

Vel fremme på Sognsvann og etter å ha parkert bilen, gikk vi for å hente starnummer. Her hilste jeg på Stine Aarstad – ÅS IL, som jeg tidligere hadde møtt på Follotrimmen – Siggerud. Med dagens utsikter om gode forhold, godt vær, ønsket vi god tur og lykke til. Stine, vant sin klasse K35-39 med tiden 2:33:10, gratulerer.

Med starnummerposen under armen, fant Trond Inge, Ole Martin og jeg en plass på bussen som skulle frakte oss opp til startområdet på Stryken.


Logistikken på Sognsvann var upåklagelig

Vi var fremme i god tid før start som var kl 11.00. Vi nyttet ventetiden med å prate med andre kjente og ettervert ble vi en gjeng fra både Bøler IF Friidrett, Rustad IL og Oppegård IF. 


Trond Osvoll,Ole Martin,Trond Inge og Jon Ilseng


I bakgrunn sees gjengen der dagens opplegg diskuteres

Mitt opplegg for dagen var en tid så nære 3 timer som mulig og aller helst litt bedre enn 3:22:39, som var pers fra 2010.

Det nærmet seg start og etter å ha levert sekken, tok jeg så en tur for oppvarming. Det kjentes bra og jeg så frem til en fin tur. Vi var mange til start da det også denne gangen var ny deltagerrekord med ca 1250 stk. Jeg stilte meg opp ved 3 timers skiltet og hadde som mål å holde følge med denne gruppa så lenge som mulig.

Klokken ble 11 og startskuddet gikk. Først gikk det sakte men så etter å ha passert matta, var vi i gang. Den første biten på skogsvei og frem til grusvei var ok og jeg hadde plassert meg i en gruppe med passende fart. Jeg liker å løpe slake bakker, og forserte flere på vei opp til første drikkestasjon. Her passet jeg på å få i meg rikelig med drikke, og så bar det avsted i terrenget på sti. Underlaget var bra og det var bare å følge på der vi løp etter hverandre på en lang rekke. Det var nokså varmt, men bedre i skogen hvor det var mer skygge. Jeg holdt følge med en gruppe med bl.a to jenter som løp veldig lett i terrenget mens jeg med min tygde, nok måtte nok slite mer. Ved Trehørningen var første matstasjon og her fikk jeg både kjeks og banan samt drikke. Straks etter matstasjonen, kom vi ned på grus igjen og her kunne jeg øke farten. På vei mot Gørja passerte jeg flere fra gruppa.

Etter mer drikke på Gørja, bar det så til skogs igjen. Ikke lenge etter passerte de samme to jentene som straks fikk en luke. Jeg hadde ikke fulgt med på tiden foreløping for det skulle jeg gjøre ved passering halvveis på Gørjahøgda, men jeg så ingen merke og glemte å sjekke tiden. Foreløpig gikk alt greit og fra Gørjahøgda kunne jeg et øyeblikk nyte flott utsikt og fin natur. Sti ned fra høgda var ok denne gangen og vel nede på grusvei, gikk det lett videre. Her passerte jeg de samme to jentene og jeg var godt fornøyd med tingenes tilstand så langt. Ingen krampetendenser ei heller andre problemer. Straks var jeg på neste matstasjon etter ca 18 km.

Løypa fortsatte nå på sti og det gikk jamt oppover. Ikke lett å løpe her, men jammen passerte disse to jentene igjen. Jeg kjente nå at det begynte å røyne på og så frem til å komme ned på grusveien ved Skjærsjøen. Vel over Kamphaugåsen begynte nedstigningen som denne gangen var mye enklere enn sist gang i 2010, da det var mye vann her. Fortsatt var bena ok, men kjente det i knærne etter løping nedover. Det var derfor godt å komme ned på grusvei igjen og med neste drikkestasjon rett rundt hjørnet, gikk det greit frem til Skjærsjøen. Her klemte jeg i meg en gel som jeg skyllet ned med sportsdrikke, og så bar det avsted igjen.


Ankerveien ved Nordseter

Løypa videre gikk nå langs elva nedover til Nordseter. Stiene her var utbedret siden sist (2010) med stein-og pukk, og var ikke det enkleste underlag å løpe på. Noe Harald så smertelig fikk erfare da uhellet var ute. Litt før Nordseter og grusvei, passerer jeg jentene og en kar som løper med VFF-Spyridon (FiveFingers). Jeg så han sleit ned steinrøysa, men tenkte at han nok bare var veldig forsiktig. Har i etteritid fått høre at han ved et uhell før Skjærsjøen, hadde fått brukket en lilletå. Da er det imponerende å fullføre slik han gjorde.

Fra siste matstasjon og videre gikk nå løypa på Ankerveien. Denne veien frem til Sognsvann kjenner jeg god, og etter min mening er den ikke i samsvar med løypeprofilen der det kan se ut som at det er en grei avslutning. På dette tidspunktet i løpet etter ca 26-28 km, oppleves den “greie” avslutningen imidlertid som nokså kupert. Jeg forsøkte å holde bena i gang og da jentene passerte for ente gang, prøvde jeg å henge med. De fikk et forsprang i siste kneika ved demningen, som de hadde resten av veien inn til mål.

Jeg forsøkte å spurte siste biten og tross stive ben, synes jeg at det gikk brukbart. Vel i mål og for første gang, kikket jeg på klokka og kunne konstatere at det ble en ny pers med ca 14 min. Takk for følget, sa jeg til jentene. Med tiden 3:08:22, var jeg svært fornøyd med egen innsats.

Etter å ha fått noe å drikke samt en flott trøye for fullført løp, fant jeg sekken og skiftet til noe tørt. Var på vei opp til p-plassen da jeg traff Trond Inge som sa, “er du her allerede?” ja, svarte jeg, i dag gikk det veldig bra!

en flott trøye med løypekart på ryggen

Mens Trond Inge hentet Haralds premie for andre plassen i klasse M50-54, gikk jeg for å hente bilen. På vei hjem var vi begge enige om at dette hadde vært en flott dag i Nordmarka.

Mange takk til Koll-IL for et flott arrangement og for en super dag:)

Ca 30 km

3.08,22

Resultater, se link:

http://www.emit.biz/races/2013.09.07/Nordmarkstraveren/resultat/index.htm

#nordmarkstraveren #nordmarka #løp #mosjon

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top