Aktivitetsdag i Nordmarka……

 Aktivitetsdag på Frognerseteren – Sportsplassen.

 Av flere aktiviteter med felles oppmøte på Sporstplassen, valgte jeg også denne gangen å ha med ski. Og siden det var flere grupper med forskjellige mål som Kikut, Kobberhaughytta og Skjennungshytta, hadde jeg avtalt med NK og Loc om at vi skulle møte litt tidligere siden vi hadde tenkt oss til Kikut og Sandungen.

 

Trafikken til tross, så gikk det raskt opp til Sportsplassen hvor jeg parkerte som første mann. Og siden det fortsatt var en stund til de andre kom, tok jeg meg en tur i løypa for å skjekke forholdene. Jeg hadde lagt på en blanding av universal og rød klister. Løypene som var nokså nye for dagen, var harde og det gled godt. Jeg suste ned en lang bakke og rundt en sving før jeg stanset ved en leier med flere telt og plakater.

 


Fine forhold fra Frognerseteren og Sportsplassen

 

Skiene kjentes bra og det gikk greit opp bakken tilbake til Sportsplassen. Her hilste jeg på Ingrid Kristiansen m.fl., som også skulle ut på tur i det fine været. Vi snakket litt om hvor det var kjørt løyper osv., før jeg dristet meg til å be om et foto. Damene stilte seg opp og smilte med sola. Mange takk sa jeg – og ønsket dem god tur.


Ingrid Kristiansen m.fl.

 

NK og Loc parkerte nesten samtidig, og straks etter var vi klar for for dagens skitur. Med skyfri himmel og sola på plass, satte vi avsted. Det gikk raskt i starten og ikke lenge etter, var vi på Ullevålseter. Det var skarpt føre og farten ble tidvis stor, men inte problem.

 
NK og Loc på Ullevålseter.

 

Fra Ullevålseter satte vi kursen mot Marimyr og Skjennungen. Det ble mange og lange bakker, men opp kom vi. Ved Skjennungen tok vi løype til høyre og ikke lenge etter, var vi i hovedløypa midt mellom Rundmyr og Langmyr. Vi svingte til venstre og gikk så bort til løypekrysset ved Rundmyr. Her i fra, skulle vi følge løype 234 som gikk til Kikut over Glåmene. Hverken Loc eller jeg har tidligere gått denne løypa så dette ville bli en ny opplevelse.

I fortsatt fine spor staket vi innover mot Nordmarkskappellet, før løypa gikk inn i skogen. Her var løypa stedvis krevende og det ble mye skrensing på hardt underlag. Mye av festet ble lagt igjen her, men fra Glåmene og videre, var det stort sett utforkjøring ned til Østre Fyllingen.


Løypekryss på Glåmene.

 

Vel nede ved vannet, skled vi ut på isen og satte så kursen mot Damtangen og fastlandsløypa som vi fulgte frem til Kikut. Det var “bra” besøk på Kikut i dag, men trangt om plassen var det ikke.

 
NK og Loc på Kikut

 

Etter en pause med mat og drikke, ruslet vi bortover langs veien til Statuen hvor løypa mot Sandungen begynte. Loc og jeg hadde lagt på mer rød klister og det gikk greit videre. NK som gikk på skøyteski, hadde ikke de samme utfordringene.

Vi hadde imidlertid ikke gått langt før forholdene ble så dårlige at vi valgte å snu. Med flere åpne vannhull i løypa og mye bøss, var det ingen vits i å fortsette videre.

Vel tilbake på Kikut, valgte vi å ta av skiene da det var lite snø i bakken ned til Bjørnsjøen. Det var heller ikke så enkelt å komme seg ut på isen pga vann langs land, men utpå kom vi. Vi staket over isen som nå begynte å bli bløt enkelte steder, men ellers greit. Vi fulgte så hovedløypa videre til Kobberhaughytta og Blankvannsbråtan, før Tryvannstua.

 


Loc i løypa ved Abbortjern

 

Vi krysset Store Tryvann og Nikulpmyrene, før vi var tilbake på Frognerseteren og Sportsplassen. Vi takket hverandre for en herlig skitur i Nordmarka og for en flott aktivitesdag.

ca 33 km.

#skitur #nordmarka #friluftsliv #mosjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top