Lillomarka rundt med joggesko…

27 juni

Har lenge hatt lyst til å ta en langtur i Lillomarka og sagt som gjort. Jeg syklet fra

Haraløkka til Grorud og svingte ned til Huken der jeg ved bom låste sykkelen. Hadde

brukt ca 45 min på 15 km.

 

Været var grått og det ville nok komme regn utover dagen men men det får ikke hjelpe,

 for våt blir man uansett. Jeg fulgte en skogsvei opp et stykke og tok så til venstre i

veikryss ved Breisjøen. Jeg fulgte skilting mot Linderudkollen og passerte delvis rundt

Breisjøen, til venstre igjen i neste kryss og kom frem til Storhaug hvor det fra gammel

tid hadde vært gruvedrift.

 

 

Linderud gruver ved Storhaug

 

Jeg fulte veien videre og det var nokså kuppert der veien gikk nedover og oppover. Passerte

over nok et kryss og var straks fremme ved Kapteinsputten og Linderudkollen.

 

              
               Linderudkollen hoppanlegg. Espen Bredesen hoppet her i sin tid på en ski.

 

Fra Linderudkollen fulgte jeg en rødmerket løype videre til Solemskogen, passerte over

p-plassen, forbi en bom og videre på skogsvei mot Store Gryta.

 

             
                      Fra Solemskogen på skogsvei mot Store Gryta

 


                Store Gryta??og så kom regnet

 

Jeg kryssen bekken på sleipe stokker og fulgte en sti langsmed vannet. Midtveis på

vannet, forsvant merkene, men jeg fortsatte på umerket sti som brått gikk rett opp

mot toppen av Grytlihøgda. Til tross for regn og noe tåke, var det alikevel en flott utsikt

mot Slengfehøgda på den andre siden av dalen.

 


Utsikt fra Grytlihøgda (394 moh) mot Slengfehøgda (415 moh)

 

Det gikk smått på dårlig sti men etter en stund kom jeg frem til blå merket sti og tenkte at denne

må føre frem til et kryss med skilt. Stia gikk ned en kløft og opp igjen på den andre siden, passerte

en bekk og der var det et kryss. Jeg var nå like på oversiden av Grisputten.

 


Løypekryss ved Grisputten, tar sti mot Sinober

 

Sti videre skifter bra blå til rød, fra fast underlag til myr, men det går greit å ta seg videre.

 

              
                  Hvor ble det av sti og løype?

 


På fin bru over bekken.

 

Jeg følger så sti- og løype videre forbi Kringla og kommer så frem til Nordre

Langvann. Her ligger Sørlandshytta idyllisk plassert på den andre siden av vannet men

det er flere hytter i området rundt om.

 


Nordre Langvann, Sørlandshytta i bakgrunnen

 

Jeg passerer vannet, kommer frem til et kryss ikke langt fra Ormetjerenet. Her følger jeg sti

til Sinober og straks etter er jeg fremme. Her var det mange barn og det var liv i leieren, det er

bra. Jeg går bort til Fjellvang og det kommer en kar ut. Snakker med ham om veien videre og jeg

går så bort til Nydalshytta hvor jeg spiser medbragt mat.

 


Nydalshytta ligger kun et steinkast fra Fjellvang og Sinober

 

Fra Nydalshytta setter jeg kursen videre mot Sørskogen og det går greit å ta seg videre. Krysser

bekken fra Nordskogtjern og så over nok en bekk på en bru med det pussige navnet,  Nedre Kwai.

 


Pussig navn på denne brua  – Nedre Kwai

 

Om ikke lenge, kom jeg ut på skogsvei og var så fremme på Sørskogen. Et flott sted i Lillomarka.

 


Sørskogen

 

Fra Sørskogen følger jeg skogsvei videre mot Lillomarkskpl. som jeg passerer på nedsiden

og fortsetter et stykke på samme vei mot Slattum.

 

         
                opp bakken til Lillomarkskapellet

 

Jeg forlater veien og følger blå sti mot Skredderudtjernet. Kommer så ut på en skogsvei uten

skilt og jeg blir noe usikker på veien videre men velger å ta til høyre da jeg tror det er i retning

Lilloseter. Etter en stund på denne veien,  kommer jeg frem til et hytteområde ved Dalbekk og

et skiltet kryss. Blå sti til Lilloseter (1 km) er nå i motsatt retning og jeg velger derfor vei videre

et stykke mot Skytta og Grorud.

 

Jeg passerer Aurevannsputtene langs veien og så på sti over Slattumsrøra ( 336 moh) en høyde

med utsikt, men det var ikke stort å se da det regnet og sikten var dårlig. Videre gjennom et

naturreservatet, frem til Romstjernet og ut på grusvei.

 

 
Over demningen ved Romstjern og så videre til Steinbruvann.

 

På grusveien tok jeg til høyre, passerte Steinbruvannet, Grorud-dammen og ut på p-plassen.

Følger vei ca 600-700 m tilbake til Huken der sykkelen stod ved bom. Jeg hadde nå vært i marka

i ca 5 timer og det var godt å kunne sette seg på sykkelen. Med lite luft i bakhjulet ble det tungt

å tråkke, men greit nok. Opp Olav Nygaards og Haraløkka til Bølerlia var det tungt og det sved

i låra, men duverden for en flott dag. Det ble ca 30 km på sykkel og 30 km i Lillomarka, 5 t i marka

og 1 t 25 min på sykkel.

 

Ca  30 km, 6 t 25 min

#lillomarka #mosjon #friluftsliv #løpetur #trening #turogtrening

 

Flere bilder fra samme tur

 

                        

 

                            

           
                       Kapteisputten ved Linderudkollen

 


 

 

                         

      

                        

     

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top