26 juni 2011 Landevei – Hvervenbukta

26 juni

Ny dag og ny tur. Tenkte i dag å ta en tur langs landeveien og da ut til Ingierstrand. Jeg merket imidlertid tidlig at det ville bli i lengste laget og da jeg kom til Klemetsrud hadde jeg bestemt meg for at det måtte bli en noe kortere tur, til Hvervenbukta.

 

 
Over gangbrua ved Hauketo

 

Det gikk greit på gangveien lags Gjersrudbekken, krysset over veien ved Hauketo og fortsatte så på gangvei videre mot Hvervenbukta. Fra Sloreåsen gikk det bratt nedover til en idrettsplass med flott fotballbane med kunstgress.

 


På gangvei fra Sloreåsen til stadioen, Nordstrand IF

 

Jeg lurte på hvilke klubb som benyttet denne banen og ble noe overasket da det på klubbhuset stod, Nordstrand IF.

 

Jeg forlot stadioen, krysset Herregårdsveien, over E6 på gangbru og fortsatte så på turvei rundt Hvervenbukta. Tok en pause på svaberget med mat og drikke og satte så kursen hjemover.

 


Hvervenbukta med utsikt ut Bundefjorden

 

Gikk forbi bom og opp Herregårdsveien, passerte Ljan skole og krysset over veien og rett opp en bratt bakke. Fra toppen var det flott utsikt mot Hvervenbukta og Bundefjorden.

 

                      
                               Opp bakken fra Ljan

 

Jeg kom deretter ut i Ekebergveien som jeg fulgte frem til Sæther krysset hvor jeg tok til høyre og videre langs Nordstrandsveien til Skulleruddumpa.

 


Bekken fra Skraperudtjern på vei nedover til Skulleruddumpa

 

Fra Skulleruddumpa tok jeg grusvei langs bekken og opp til Skullerudstua. Fulgte så grusveien videre og tok til høyre ved Skraperudvannet, forbi Hestehagen til Rustadsaga.

 


Rustadsaga….hvor er Solan?

 

Kjente nå at jeg var nokså sliten og det ble et ork å ta seg opp Rustadsagabakken men klarte alikevel å løpe resten av veien hjem. Været var bra med endel sol underveis. Artig å se områder man ikke hadde vært ved tidligere, og da særlig det flotte anlegget til Nordstrand IF.

 

Ca  22,5 km, 2 t 38 min

 

flere bilder fra samme tur

 

                  
                          Bundefjorden

 

kunstnerhuset på Hvervenbukta

              

                    bekken fra Skraperud

 

 


over brua passerer t-banen som går mellom Skullerud – Mortensrud

 

          
                 Skullerudstua

                           
                     hestehagen ved Rustadsaga

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top