Østmarka; Svartputt og Nuggerud

26 mai 2014. Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. I og med at vi denne gangen var senere ute (kl 18.00), var det “flust” med folk på p-plassen der også Frøy (sykkelklubb) hadde oppmøte på samme tid. Vi fikk bare håpe at de ikke skulle samme vei som oss. Sykkellistene så vi imidlertid intet til senere.

Frøy, mange med sykkel på p-plassen ved Haraløkka

Vi tok grusvei til p-plassen ved Østmarksetra, så en sti som vi fulgte forbi Katteputtene og Skøyenputten til ny grusvei. Denne fulgte vi i ca 200  m. Tok en sti til høyre over en kolle med flott utsikt, så forbi Solbergvannet til grusvei ved Rundtjern.

Rundtjern

I enden av Rundtjern, tar vi sti til venstre og klyver opp skråningen til sti kryss. Her tar vi til høyre og så bærer det utfor og nedover i “bratta”, men vi kommer oss ned uten uhell og krysser bekken fra Lutvann på ny fin bro. Så tar vi til høyre og følger bekken et stykke nedover i Lutdalen.

I neste sti kryss, tar vi til venstre og klyver opp skrentene til Krokjernet og etter hvert Haukåsveien. Følger veien videre mot Branntårnet, men tar så blå sti til venstre rett før tårnet. Vi holder oss til denne stien som fører oss delvis rundt Lauvtjern. Det var noen folk på hytta som vi hilste på, før vi fortsatte til neste sti kryss. Her valgte vi å ta sti rett frem siden hverken Einar eller jeg hadde tatt denne før.

Ikke lenge etter, var vi ved Svartputt. Fikk tatt noen bilder av putten, og ble noe overrasket, da det flere ganger vaket fisk. Vel vel tenkte jeg, flott at OFA har satt ut fisk her også.

Svartputt

I neste sti kryss, tok vi til venstre og fulgte så denne videre til grusvei ved Nuggerud. Underlaget i skogen har vært bra stort sett hele veien.

Nuggerud, ligger langs veien mellom Ellingsrud og Mariholtet

Fra Nuggerud fulgte vi grusvei til Mariholtet, Sleppa og Sarabråten, før vi ved Ulsrud tok av skoene og hoppet ut i vannet. Vannet var herlig og avkjølende, men ikke kaldt.

Ulsrud

På med skoene igjen og så tilbake til Haraløkka. Dette var vår siste felles tur for denne gangen, men flere turer venter utover høsten.

Takk for turene så langt Einar, og God sommer:)