Østmarka; Haraløkka – Grønmo – Trollvann – Langvann…..

5 februar 2017. “Mer eller mindre”, bar det rett inn i Østmarka med joggesko etter en uke ferie med Heidi på Tenerife. Her nøyt vi glade dager med sol og varme, god mat og godt drikke, litt trening med gåturer på “promenaden”, løping på mølle og litt svømming både i basseng og i sjøen. En delig uke i fred og ro.

Playa De Las Amerika – Tenerife

Fra Haraløkka tar jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka. Her svinger jeg til høyre rundt hestehagen og straks er jeg ved Hullet og Skullerud Idrettsplass. Jeg krysser over sletta mot startbua hvor det er stor aktivitet. Her er det mange muntre barn som deltar på Skiforeningens skiskole. Det er gøy å se at så mange deltar. Herlig.

Barnas Skiskole på Skullerud Idrettsplass i Oslo

Fra Idrettsplassen følger jeg skiløype til vei og deretter langs denne opp mot Vannverket før jeg fortsetter i lysløypa til Grønmo. Forholdene er ok med fast snø på fin såle og faktisk brukbare forhold for å gå på ski. Med “sakteløping” går det greit og pulsen er ikke høy.

Fra Grønmo setter jeg kursen videre mot Sølvdobla og Trollvann langs skogsvei. Også her er det mulig å gå på ski. I veikryss ved Trollvann – Østmarkskappellet, ser jeg at det er laget en anretning i skråningen like ved. Denne har jeg ikke sett tidligere, men sist gang Einar og Jeg var her, hadde vi hodelykter og da er det lite man ser utenfor veien.

Jeg har i ettertid fått greie på at det var nettopp her “londongrana – 2016” ble felt.


Trollvann – Østmarka

Fra Trollvann følger jeg rød løype fremfor blå sti til Langvann. Her ser jeg at det er blitt kjørt med rulle/valse, men at det ikke er satt spor. Det var kjørt over Langvann og videre ned til Smørhullet. Var litt usikker på om jeg skulle følge rød løype til Smørhullet og Petersbråten, men valgte å løpe over Langvann fra syd til nord.


Kjørt med rulle/valse over Langvann – Østmarka


Nordenden av Langvann – Østmarka

Det er gøy å løpe på is med snø og selv om det enkelte steder spraket under bena, var det nok bare at isen var litt sprø (håper jeg). I alle fall en deilig følelse. Forholdene er gode og her kan man fint gå på ski. Vel over vannet, følger jeg bekken ned til løypekryss ved Langvannsbekken.

Her svinger jeg til venstre og mens jeg delvis løper opp “Langbakken”, møter jeg en ATV med rulle/valse som kommer motsatt vei. Jeg hilser i det den passerer og straks etter, tar jeg blå sti til høyre mot Gullsmeden.


Blå sti fra “Langbakken” til Gullsmeden – Østmarka

Her var det kun en “Fatbike” som hadde satt sine spor før meg i nysnøen og jeg nyter turen frem til vei ved Gullsmeden. Her svinger jeg til venstre og straks etter passerer jeg Høyås. Det var fint å løpe på sti og fra Ødegården tar jeg nok en sti- løype videre til Bremsrud.


Bremsrud ved Nøklevann – Østmarka


I tett snøvær over Nøklevann – Østmarka

Her treffer jeg en kar som kom på ski over Nøklevannet som kunne fortelle at han skulle videre til Sandbakken. Godt tur sa jeg og fortsatte så ut på Nøklevann. Og i tett snøvær fulgte jeg et skispor over til Bråten før jeg fortsatte i lysløype til Haraløkka og hjem. En fin rundtur med joggesko på snødekket underlag.

Ca 14,7 km

1:39

#skiforeningen #skullerudidrettsplass #østmarka #oslomarka #løpetur #trening #mosjon

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top