Østmarka; To turer med stiløping – en uten og en med stolpejakt …

14.august 2023. Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten og Ødegårdsletta før jeg tok umerket sti inn Lauvdalen. Jeg fryktet at det skulle vær skikkelig vått, men det skulle vise seg at det var langt bedre enn fryktet. Jeg går opp det meste av bakken langs Lauvdalen til Breidåsen før jeg fra Trolldalen tar sti sørover langs Smalvann til Flyktningeruta. Stedvis var det vått med sleipe steiner og røtter, men ellers helt ok. Jeg følger F-ruta mot Langvann et stykke før jeg tar umerket sti som på Strava kalles Den glemte sti – nordover. Først går den rett opp skråningen og deretter over Langvannsbrenninga.

 

Den glemte sti på Langvannsbrenninga som er en åsrygg vest for Langvann. En skogbrann i 1889 kan ha gitt navn til åsen. Skogbrannen raserte områder ned mot vestre del av Spinneren og vestover mot Grønmo. Sotåsen øst for Langvann kan også ha fått sitt navn etter den samme brannen. Fakta; Østmarka fra A til Å.

 

Denne stien, som er blitt en favoritt, fører frem til blåsti hvor jeg svinger til høyre. Straks etter kommer jeg til sti- og løypekryss ved Gudbrandsdalen. Jeg svinger til høyre opp skrenten og inn på umerket sti kalt Blåbærstien som jeg følger nordover langsmed Gudbrandsdalen og Krugmyra. Ved Cudriobakken krysser jeg rød løype og fortsetter på umerket sti langs Plankeveien. Stien som på Strava har fått det pussige navnet Blå extra smud har ikke noe med skismøring å gjøre, men siden den er lettløpt og faller slakt nedover kan det nok føles slik da Blå extra = beste skiføre.

Fra Ødegården tar jeg grusvei tilbake til Haraløkka via Rustadsaga.

Ca 12 km

Se tur på Strava HER:

 

18.august 2023. Siden jeg hadde gjemt de siste stolpene i ekspedisjonskartet, Follo på Tvers til Østmarka og Krokhol, var det nettopp disse stolpene jeg skulle jakte denne gangen. Og med en planlagt rute som inkluderte flere stier og vann jeg ikke før har tatt eller sett så gledet jeg meg til fin løpetur.

Fra Krokhol følger jeg veien innover i marka forbi Franskeplassen til Tretjerna. Veien er bra og det er bare å nyte.

 

Tretjernkoia eies av Nordre Follo kommuneskoger, men disponeres av Siggerud speidergruppe. Hytta som står her i dag ble bygd på 1980-tallet og erstattet tidligere hytte på samme sted. Denne ble opprinnelig reist ved Krokhol sag i 1946 som ei <<Svenskekoie>> (gjenreisningshjelp etter krigen) og brukt av arbeiderne ved sagbruket før den ble flyttet opp i svingen ved Høykrokholsveien.

 

Tretjerna er opprinnelig tre vann nordvest for Tømmerås, nå kun to. Mellom vannene ligger den lille brakka som eies av Ski Jeger- og Fiskeforening, som kalles Øvre Tretjernkoia. Ved vannet har kommunen og Ski JFF satt opp en fiskebrygge og gapahuk tilgjengelig for rullestolbrukere.

 

 

Etter å ha vært inne ved Tretjerna og registrert en stolpe, skravlet med noen som holdt på med arbeider på brakka og tatt bilder fortsetter jeg videre på blåsti over et myrområde (lengste gangbaner i Østmarka ..??) og frem til stikryss. Jeg fortsetter rett sørover og opp til Tømmeråsen hvor neste stolpe er plassert.

 

 

Tømmeråsen er Nordre Follos høyeste topp (313 moh.) og er derfor et yndet turmål med sin fantastiske utsikt. Sikteskive og utsiktskart hjelper med å stedfeste hva man ser. På Tømmeråsen som ligger mellom Krokhol og Svartoren er det av Ski kommuneskoger i 1993, etablert bl.a. en rasteplass med benker og bålsted samt en gjestebok til å skrive en hilsen.

 

Da er stolpe på Tømmeråsen registrert – Jippi.

 

Fra Tømmeråsen returnerer jeg tilbake til sti kryss hvorfra jeg tar blåsti mot Paddetjern. En sti jeg ikke har tatt før, men alltid gøy med nye stier. Bare å nyte …

 

Paddetjernet ligger i Nordre Follo like vest for Tømmerås.

Fra Paddetjern følger jeg blåsti videre frem til Høykrokholveien. Mye opp og ned med sleipe partier, men jeg kommer meg greit frem til veien som jeg følger tilbake til Krokhol.

 

Krokhol ved Enebakkveien, tilhørte Mariakirken før det ble krongods. Fra 1600-tallet var gården i privat eie. Kråkstad kommune kjøpte eiendommen i 1917 og her hadde Kråkstad/Ski kommuneskoger sin administrasjon. Krokhol gård med sine 500 mål skog ble solgt ut av kommunen i 1982. Krokhol hadde sagbruk i elva som går langs Enebakkveien ved Sagstua sør for Krokhol. Sagbruket ved Krokhol var i drift fram til 1954. Krokhol golfbane ble anlagt i 1990 som en 9-hulls bane og derevet av Østmarka golfklubb fram til 1995. Da flyttet klubben, og Krokhol golfklubb ble stiftet og overtok banen. I 2019 ble det anlagt en bane for disk-golf (frisbeegolf) på og rundt eksisterende golfbane. Banen er ranket som den tredje beste i verden!

 

Godt fornøyd med dagens tur og ikke minst at ekspedisjonskartet – Nordre Follo på Tvers er fullført reiste jeg fra Krokhol med jakt på nye stolper – ett eller annet sted, men det får bli en annen historie.

Ca 7,8 km

Se tur på Strava HER:

Tekst til bilder; Østmarka fra A til Å.

Sti og løypekryss, Franskeplassen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top