Østmarka; Deledalsrunden fra Haraløkka….

10 august 2018. Siden det er lenge siden jeg har tatt Nord-Elvåga rundt via Elvågaveien, var det nettopp det jeg skulle gjøre denne gangen da jeg skulle løpe Run4life Løpet 100-minutter.

Jeg liker å kalle denne runden for Deledalsrunden mens andre kaller den Elvågarunden – uansett er det en klassiker som er like fin hele året.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte i lysløypa mot Nøklevann og Sarabråten. Det gikk litt tungt i starten, men dette skulle bli bedre etter hvert. Jeg Passerer Sarabråten og den Hvite foss (liten vannføring) før jeg fra Sleppa setter kursen innover mot Mariholtet.

 

Mariholtet sportsstue

Her krysser jeg demningen og tar lysløypa videre et stykke før jeg tar inn Elvågaveien mot Deledalen. Det er liksom her runden starter. Veien som er en gammel skogsvei er variert, men morsom å løpe. Jeg nyter turen videre forbi Skilledalen og Gaupesteinen til enden av veien i Deledalen.

 

Fra Deledalen velger jeg <sti ved høyvann>.

Herfra tar jeg sti ned skrenten til Nord-Elvåga hvor jeg tar <sti ved høyvann> til neste stikryss. Her svinger jeg til høyre og straks etter passerer jeg El Paso. Det var stille på vannet, ikke en krusning å se, bare noen ringer etter en fisk som måtte bryte vannspeilet, men stillheten er nesten total.

 

Nord-Elvåga – Østmarka
El Paso (Skyttenbrua) går over sundet mellom Sør- og Nord-Elvåga – Østmarka

 

Jeg følger skogsvei (anleggsvei) videre forbi Petersbråten, Langvannsbekken og opp til Høyås. Det er mange og lange bakker som jeg delvis går opp, men fra Høyås, er det bare å slippe på nedover forbi Ødegården og ut på sletta.

Det går greit videre forbi Trekanten og Kattisa mens jeg følger med på klokka for å stanse denne etter 100 minutter. Jeg lar den gå litt over før jeg stopper den på 1:41:52. Heller litt over enn under tenker jeg og er fornøyd med fullført løp til Run4life. Den siste biten (1,8 km) løper jeg rolig forbi Rustadsaga og tilbake til Haraløkka.

Ca 15,9 km

1:54

Se tur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top