Østmarka; Smørhullet – Klokkerud – Setertjern……

12 august 2020. Planen var en langtur i Østmarka hvor jeg skulle til Sandbakken før retur til Haraløkka langs landeveien. At det skulle bli varmt underveis fikk jeg erfare da jeg måtte etterfylle drikkeflaska, men en flott tur, skulle det bli 🙂

Fra Haraløkka hadde jeg følge med Terje og hans kone et stykke før vi sa takk for følget og jeg løp videre til Rustadsaga og Ødegården. Selv om jeg var forholdsvis tidlig ute kjente jeg allerede nå at dette kom til å bli varmt. Og mens jeg går opp bakken til Høyås drikker jeg noen slurker vann.

Jeg tar skogsvei videre forbi Ødegårdsmåsan til sti- og løypekryss ved Langvannsbekken. Her velger jeg blåsti over Sotåsen til Flyktningeruta og Smørhullet før jeg tar blåsti mot Sandbakken. Underlaget er bra og det er bare å nyte. Se bilder.

 

Stikryss ved Smørhullet

 

 

 

Klokkerud ligger ved veikryss/løypekryss nordvest for Sandbakken. Tidligere stall og varmestue for skogsarbeidere. En liten brakke står fortsatt igjen her.

 

Skogsvei mellom Sandbakken p-plass og Klokkerud

Jeg dropper å dra innom Sandbakken og fortsetter derfor videre langs veien ned til p-plassen hvorfra jeg tar Sandbakknveien videre til Setertjern. Her tar jeg Antons vei nordover langs vannet til Februene. Se bilder.

 

 

Setertjern ligger øst for Enebakkveien ved Frambu. På vestsiden av vannet ligger gården Hanåa som har historie tilbake til 1600-tallet. Vannet er blant de øverste i vassdraget som ender opp i Vansjø ved Moss.

 

 

Langs nordøstsiden av vannet går <<Antons vei>> oppkalt etter Anton Barlie (1903-1982) som arbeidet i mange år for Oslo Kommune, Skogvesenet. I siste arbeidsperiode før han gikk av med pensjon på slutten av 1960-tallet fikk han jobben med å rydde en sti langs Setertjern. Veien/stien gikk på folkemunne under navnet Antons vei og han hugget selv inn veinavnet i fjellet. Anton var ikke så stiv i skriving, så den første N`en i ANTON ble speilvendt. Da ny vei etter sprenging ble anlagt på 1990-tallet ville Antons sønn, Alf, at navnet skulle skrives slik hans far hadde gjort det i ny stein.

 

 

 

Trebrua over sundet i nordenden av vannet kalles Februene. Her var det, den gangen vannstanden var lavere, et gammelt overgangssted for kuer fra Hanåa på vei til beite. Dagens bru ble satt opp på 1990-tallet (nylig er ny bru satt opp) for å knytte turvei fra Sandbakkveien med Enebakkveien/ Hanåaveien.

 

 

 Vel over Februene følger jeg Hanåaveien til Enebakkveien og videre langs denne til Klemetsrud. Og hadde det ikke vært varmt før så ble det mye varmere nå da jeg løp på asfalt. Men foreløpig går det greit og fra Klemetsrud tar jeg gangvei over Sørliveien til Brenna og Dal.

 

Gang- og sykkelvei ved Brenna mot Dal

Jeg drikker oftere og oftere av flaska og mens jeg følger Vinterveien nedover til Sagdammen og Skulleruddumpa, tenkte jeg at flaska måtte etterfylles et sted. Bekken langs Vinterveien var uaktuell og likeså Ljanselva ved Sagdammen, men hos Narvesen på Skullerud, fikk jeg vann. Tusen takk sa jeg og satte kursen mot Skullerud Idrettspark.

 

Ny-Gammel stue. Sagstua eller Sagløkka i Skulleruddumpa har historie tilbake til 1800-tallet, men bygningen som står her nå er fra 1990-årene. Det er Miljøprosjektet Ljanselva som disponerer huset.

Herfra tar jeg grusvei til Hullet, Løkka og Rustadsaga før jeg etter å ha gått opp <<Dreper`n og den onde søstra>> (puh) løper jeg den siste biten over Skredderløkka og hjem til Haraløkka. Det ble slitsomt i varmen, men en herlig tur allikevel.

21,2 km

2:44

Se tur på Strava HER:

Tekst til bilder; Østmarka fra A til Å

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top