Skraperudtjern – Nøklevann og stolpejakt på Kolbotn …

7. august 2023. Mens ekstremværet <<Hans>> herjer på Østlandet skulle jeg ta en løpetur i Østmarka. Og siden jeg antok at det var svært vått i marka valgte jeg å ta grusvei (lysløypa) rundt Skraperudtjern og Nøklevann.

I et øyeblikk da det var opphold satte jeg av sted, men straks etter begynte det å regne igjen. At man blir våt er ikke farlig, men når det regnet i bøtter og spann – som om noen dro ut proppen, er det ikke like gøy. Men heldigvis er ikke dette dagligdags og etter hvert ga regnet seg. Faktisk ble det ganske bra.

 

 

Det gikk greit til Rustadsaga, Skullerud skole og ned til Hullet hvorfra jeg går opp bakken til Fjellstadbakken. Deretter følger jeg lysløypa videre rundt Nøklevann. Veien (lysløypa) bar ikke preg av mye vann, men et parti mellom Aurtjern og Katismyr sto veien under vann og det var ikke mulig å komme rundt. Å snu var helt uaktuelt så jeg vasser derfor gjennom vannet som målte sikkert 30 cm. Vel over dammen fortsetter jeg rundt Nøklevann til Østmarksetra hvorfra jeg tar en ekstra sløyfe hjem via Generalen og Bøler skole.

Ca 11 km.

Se tur på Strava HER:

 

11 august 2023. Stolpejakt i Nordre Follo i Viken. Grytetjernet i Sørmarka og Kolbotntjernet rundt. I området rundt Grytetjernet er jeg noenlunde kjent da jeg har løpt Follotrimmen her flere ganger fra- og til Sofiemyr via Grytetjernet. Men denne gangen skulle jeg også på Europaveien bokstavelig talt da det var en stolpe plassert på “Viltlokket”.

Jeg parkerer i Kongeveien på en slags utfartsparkering (lite kjent) før jeg starter jakten på dagens første stolpe. Stolpene som er på ekspedisjonskartet “Nordre Follo på Tvers” gir 100 poeng per stk. uavhengig av farge på stolpen. Kartet er omfattende og derfor tar jeg denne etter bolker når det passer. Mer om selve kartet kommer når siste stolpe er tatt.

Været spiller på lag i dag og det er bare å nyte gode veier og bra stier. Se bilder …

Grytetjernet

Flatåsen i Sørmarka

 

Stikryss før Viltlokket over europaveien

 

Denne stolpen står på Europaveien (Viltlokket)

Etter å ha tatt stolper på denne siden av Kongeveien i deler av Sørmarka, tar jeg lysløypa fra Grytetjernet og nordover forbi The Well til Sofiemyr. Underveis hilser jeg på Jan som er Rørleggermester/Prosjektleder hos Kristiansen Rørservice AS.

 

Kolbotn kirke er en kirke konstruert i rektangulær form, fra 1932 på Kolbotn i Nordre Follo kommune. Kirken ble innviet 28. august 1932. Byggverket er i stein i nyromantisk stil med middelaldersk preg og plass til 250 stk.

Kanskje burde jeg også ha vært innom Frode på Sofiemyr tenkte jeg, men det for heller bli en annen gang når jeg har bedre tid. Jeg følger derfor Kongeveien og Sønsterudveien videre til Kolbotn kirke før jeg krysser Skiveien. Deretter passerer jeg Kolbotn torg og Rådhusparken før jeg fra Jordbærsletta tar inn på sti mot toppen av Ingierkollen Slalomsenter. Her registrerer jeg en stolpe før jeg fortsetter rundt tjernet til motsatt side for å komme ut på Storøya og ny stolpe. Vel tilbake fra Storøya finner jeg en turvei som jeg tar videre til Kongeveien der bilen var parkert.

Se bilder …

 

 

Jordbærsletta BL.

 

Kolbotntjernet (Kolbotnvannet), er en innsjø som ligger ved tettstedet Kolbotn i Nordre Follo kommune i Viken. Vannet har avløp til Gjersjøen.

 

 

Storøya ligger i Kolbotntjernet

 

Stolpejakten byr på mange fine opplevelser rundt omkring.

Ca 12,9 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1245

2 thoughts on “Skraperudtjern – Nøklevann og stolpejakt på Kolbotn …

  1. Stolpejakt er veldig artig. Og en kommer til steder en ikke ville ha oppsøkt ellers. Bikkja og jeg drar ofte på slike turer i nærområdet i Oslo. Du kan jo « fange» mange stolper på de lange turene som du tar. Vi tar kortere turer.

    1. Ja det er fint å kunne kombinere trening med stolpejakt og ikke minst på steder man ellers ikke ferdes 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top