Haraløkka – Damfaret – Hellerud – Manglerud…

23 januar 2017. Fra Haraløkka tok jeg Olav Nygårds vei til generalen og deretter Østmarkveien. Det gikk litt tungt siden det var en gryende forkjølelse på gang, men greit nok. Jeg passerte Oppsal og fortsatte langs Haakon Tveters vei et stykke før jeg tok inn Damfaret. Her var jeg delvis på “gamle” trakter og det var morsomt å minnes de gangene vi etter skoletid (Godlia skole) syklet ned til bakeriet i Damfaret. For maken til hjemmelagede puncheboller fantes ikke.


Flyfoto ? 1964 (Oslobilder.no.) Damfaret går parrarelt med Trikkesporet til Østensjøbanen i front. Solbergliveien og Godliaveien til høyre. Villabebyggelse i Arne Garborgs vei og Solåsveien lenger bak.

Jeg hadde ikke bestemt meg for hvilke vei videre, men skar opp Godliaveien til Solbergliveien. Det var i dette veikrysset på slutten av 1960-tallet at fatter`n fikk avslag fra Politiet på sin søknad om å sette opp en kiosk. Ja det var den gang tenkte jeg mens jeg fortsatte langs Solbergliveien til Stordamveien og Tvetenveien. Her svinger jeg til venstre og straks etter er jeg ved Hellerud t-bane st.


Hellerud stasjon ? 1963. (oslobilder.no). Tvetenveien, Låveveien, Thygesons vei. Villabebyggelse bak mot Nordre Skøyen Hovedgård.

Fra Hellerud følger jeg Thygesons vei rundt Nordre Skøyen Hovedgård, over Skøyenbakken til Johan Evjes vei og langs denne til Østensjøveien ved Bryn Senteret. Tempo underveis er rolig og det går greit.

Jeg krysser Østensjøveien og følger gangvei videre til Manglerud og deretter Ryen. Underlaget er bra og det er ikke glatt noen steder. Fra Ryen tar jeg deler av “Favorittrunden” tilbake til Haraløkka via Abildsø, Langerud og Skullerud skole. Om det gikk litt tungt i starten så gikk det bedre etter hvert. En fin rundtur.

Ca 13,5 km

1:18

#mosjon #trening #løpetur #friskluft #runforfun

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top