Østmarka; Skullerudåsen – Slettfjell

21 april 2014. Etter noen flotte påskedager med flere turer i skog og mark samt en tur langs Akerselva, var det nå allikevel godt å snøre på seg joggesko for en løpetur i Østmarka. Været var flott og det var varmt, så jeg valgte kort denne gangen. Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga. Tar til høyre forbi Stallerud og så langs grusvei til veikryss ved Skraperud. Her tar jeg til venstre ett stykke og så en sti opp til Hullet.

Hullet, med Oslo`s minste galleri

Fra Hullet følger jeg en umerket sti videre oppover. Det er forholdsvis bratt, men det går greit. Straks etter er jeg på toppen av Fjellstadbakken. Mener å huske å ha tatt denne stien tidligere, da Stein ofte valgte denne som oppvarming, før vi skulle trene intervaller i Fjellstadbakken med karene i Rustad IL.

Jeg tar til høyre og følger sti mot Skullerudåsen og etterhvert, en blå sti som jeg tar frem til neste Sti-kryss. Her tar jeg til venstre, ned en skrent, og så på klopper over større og mindre myrområder som Karismyr og Smalvannsmåsan.

 

På klopper over Smalvannsmåsan

Ved Breidåsen tar jeg sti til venstre som går langs åskammen mellom Lauvdalen og Gudbrandsdalen, til Ødegårdssletta. Tar veien til høyre mot Ødegården og så en blå sti over Slettfjellet til Hestehullet. Underlaget er stort sett bra, men mye gjørme enkelte steder etter sykkel.


på sti over Slettfjellet  (gml foto)

Fra Hestehullet følger jeg grusvei til Sleppa, Sarabråten og Ulsrud. Tar sti ned til grusbanen, og avslutter med stigningsløp frem til bom ved p-plassen. Dette var første tur i kort, herlig.

Ca12,9 km

 

1:29

#mosjon #østmarka #trim #friluftsliv 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top