24 januar 2013 Langtur i Østmarka

24 januar

 

Som et ledd i forberedelser til Grenader løpet senere i vinter, hadde jeg tatt meg en dag fri for en lengre skitur i marka. Skiforeningen melder om ok forhold i Østmarka, så jeg valgte derfor en langtur i hjemmelige traker.

 

Ca kl 09.15 startet jeg fra Haraløkka og satte kursen mot Nøklevannet. Det ble ikke så kaldt som varslet, så minus 8 var helt ok. Det gled godt og med blå ekstra satt skiene brukbart. Det skulle vise seg at jeg burde ha vært nøyere med grunnarbeidet men men, det var ikke så galt allikevel.

 

Vel ute på vannet tok jeg til høyre mot Rustadsaga, passerte hestehagen og skled ned til Skullerudstua. Her tok jeg løype langs veien opp til Vannvereket og videre til Grønmo. Det var noe hardt og stedvis uten spor, men det gikk greit. Forsatte over p-plassen og så på skogsvei videre mot Trollvann. Her var forholdene bedre og skiene satt godt i bakkene. Passerer Trollvann og tar en drikkepause i løypekrysset før jeg fortsetter mot Langvann og Smørhullet.

 

       
       Løypekryss ved Trollvann

       

Siden det meste av festesmurning ble skrenset bort i bakken ned forbi Langvann, gikk det raskt videre mot Klokkerud. Løypene var ok og det er stort sett bare å stake hele veien. Fra Klokkerud følger jeg hovedløypa mot Eriksvann og Skjeldbreia. Etter ca 1,6 km kommer man frem til et løypekryss ved Sør-Elvåga – Tretjerna. Jeg var litt i tvil om hvilke løype jeg skulle velge, men valgte å skli ned til Sør-Elvåga.

 


Løypekryss. Til høyre mot Eriksvann – til venstre mot Sør-Elvåga

 

Vel ute på isen satte jeg kursen mot nord og ikke lenge etter var jeg ved Skyttenbrua (El-paso).

 


Sør-Elvåga – Skyttenbrua (El-Paso)

 

Passerte brua og fortsatte så utover isen på Nord-Elvåga. Etter ca 200-300 m tar jeg til høyre. Passerer Tangen og videre frem til Deledalen. Klyver opp skrenten og i flotte løyper går jeg videre på Elvågaveien.

 

Her var forholdene bra og dette partiet frem til Lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet, er ett av mine favorittsteder i Østmarka. Det klarnet opp og sola ville gjerne bidra til at dette skulle bli en flott dag.

 

Nådde frem til lysløypa og her tok jeg til høyre mot Vallerud. Det begynner med en del stigninger og festet på skia er blitt så som så, men det går.

 

Løypene var nykjørte og det var ingen synlige stavtak, så jeg var nok den første for dagen. Det ble merkbart kaldere ettersom det klarnet opp, men slik er det på denne siden av Elvåga mot Lørenskog.

 


Løypa mellom Vallerud – Mariholtet (7,4 km)

 

Jeg kom så frem til Vallerud og her tar en lengre pause med mat og drikke. Hyggelig å se at det var mange barnehagebarn på tur, både med og uten ski.

 


Vallerud. Til høyre en tverrløype til Losbylinja

 

Jeg hadde til nå brukt ca 2,5 t og gått ca 22,5 km, så jeg bestemte meg da for å ta nøyaktig samme vei tilbake. Etter mat og drikke føltes det bra, og jeg begynte på returen. Det var etter hvert kommet flere ut i marka og det er hyggelig å kunne hilse ettersom man treffes.

 

Jeg passerte Ekerud og på toppen av bakken ved vannet, traff sola midt imot og alt var såre vel. Skrenset rundt en krapp sving og så tilbake på Elvågaveien mot Deledalen.

 


 
Elvågaveien mot Deledalen

 

Skled ned bakken fra Deledalen og ut på Nord-Elvåga. Svinger venstre mot Skyttenbrua og videre over Sør-Elvåga.

 


Nord-Elvåga sett fra Skytten

 

Vel over isen kommer jeg meg opp lia til løypekryss, og her følger jeg løypa videre til Klokkerud og Smørhullet. På blanke ski går det greit å stake og det gir god fart.

 


Over myra mellom Smørhullet og Langvann

 

Fra Smørhullet sklir jeg over myra, opp skråningen forbi Langvann, over noen issvuller og ned bakken til Trollvann.

 


Fine forhold ved Trollvann.

 

Det går raskt videre forbi Sølvdobla, Grønmo og frem til Skullerud. Er blitt sliten og ikke så mye kraft i takene lenger, men kommer meg opp bakken og ut på Nøklevann.

 


Nøklevann

 

Straks etter er jeg tilbake på Haraløkka. En fin dag i flott vær på ski i Østmarka.

 

Ca 45 km

4 t 56 min

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top