Østmarka; Langvann rundt fra Haraløkka…

24 juni 2019. Siden det er en stund siden det siste løpet i Follotrimmen før den tok ferie og at det nærmer seg <<Lyseren rundt>>, skulle jeg ta en passende tur – Langvann rundt fra Haraløkka.

 

Fra Haraløkka følger jeg grusvei til Rustadsaga, Trekanten, Ødegården og videre opp til Høyås. Kjente underveis at det gikk tungt, men dette skulle bli bedre etter hvert. Fra Høyås tar jeg skogsvei mot Guldsmeden et stykke før jeg tok blå sti videre.

 

 

Underlaget er bra og det er bare nyte flotte omgivelser akkompagnert av fuglekvitter. Herlig hvor grønt det er blitt tenkte jeg mens jeg gikk opp en skogsvei til Ødegårdsmosen hvorfra jeg tar blå sti mot Langvann. Og siden jeg skulle rundt Langvann, tok jeg til venstre i neste stikryss og straks etter var jeg ved Langvannsbekken. Herfra tar jeg blå sti over Sotåsen på østsiden av Langvann til stikryss ved Smørholet.

 

Sotåsen som ligger nordøst for Langvann har trolig fått navn etter en stor skogbrann i 1889. Fakta; Østmarka fra A til Å

 

Sotåsen – Østmarka

 

Sti- og løypekryss mellom Smørholet og Langvann

 

Fra sti- og løypekryss ved Langvann/Smørholet dropper jeg blå sti videre og velger heller en umerket sti langs vannet på vestsiden. Stien var kronglete og ikke så lett å løpe, men veldig flott. At jeg ikke har tatt denne før tenkte jeg mens det ene fotomotivet etter det andre dukket opp.

 

Umerket sti langs Langvann

 

Langvann ligger mellom Østmarkkpl. og Sør-Elvåga. Det var tidlig vurdert å regulere vannet slik at det fikk utløp sørover og at friluftsfolket kunne få muligheten til å benytte området, men planene ble skrinlagt og i 1960 ble vannet demmet opp 2 m i nordenden da vannet ble innlemmet i Elvåga-vassdraget som drikkevann i perioden 1969 til 1981. Fakta; Østmarka fra A til Å

 

Langvann – Østmarka

 

 

Jeg krysser rød løype fra Gudbrandsdalen før jeg fortsetter på blå sti langs vannet til stikryss der jeg nylig hadde tatt ned til Langvannsbekken. Nå følger jeg sti opp til skogsvei ved Ødegårdsmosen før jeg runder denne på blå sti via Bjønnesteinen til grusvei ved Ødegården. Herfra tar jeg samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom. Selv om det gikk litt tungt underveis, kjentes det ok. En tur å anbefale.

 

ca 13,6 km

1:45

Se tur på Strava HER

 

Se flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Langvann – Østmarka

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top