17 januar 2014 Sørlihavna – Badstudalen – Morterudvann


Det snør, det snør tidelibom

det er det det gjør…. og, så kom snøen til Østmarka.

 

Om det ikke er kommet så mye snø enda, så er det ok skiføre på skogsveiene. Etter å ha fått tips fra Øivind om at det var satt spor fra Sørlihavna til Losby og videre, bestemte jeg meg for å prøve dette og reiste til Sørlihavna i Lørenskog. Noe særlig prepping av skiene siden sist hadde jeg ikke gjort, men med minus 3-5 og tør snø, burde det holde med noen lag blå ekstra.

 

Fra Sørlihavna fulgte jeg Losbylinja innover mot Losby og Mønevann. Det var litt lite snø enkelte steder der gresstustene stakk opp, men ellers ok og det gikk greit inn til Losby.

 


Losbylinja fra Sørlihavna til Losby

 

Her krysset jeg Losbyelva, passerte Østmork og så videre på Østveien til Djupdalsgrysset og Geitsjøen. Det var nokså trått og det gled dårlig, men uansett var det fine forhold på veien og sporene var gode. Fra Geitsjøen fortsatte jeg opp Badstudalen til Nedre Setertjern. Siden det ikke var kjørt spor videre, snudde jeg her for retur samme vei.

 


Badstudalen – Setertjerna

 

Litt før Geitsjøen, tok jeg til venstre og fulgte så Østveien frem til Morterudvannet og Morterudkoia.

 

Morterudvann ligger i den østlige delen av Losbyvassdraget, i Rælingen kommune. Vannet har hovedsakelig tilsig fra øst og er demmet opp ved utløpet i vest. Ved dammen ligger Morterudkoia som er en gammel koie for skogsarbeidere, og hit går det vei (Østveien) fra Losby. Bekken ned til Geitsjøen danner grensen mellom Rælingen og Lørenskog kommune”

 


Morterudkoia ved Morterudvann

 

Etter å ha tatt et foto av både koia og dammen, satte jeg så kursen tilbake mot Badstudalen og Geitsjøen. Her i fra, fulgte jeg samme vei tilbake som jeg hadde kommet. Det var stort sett greie forhold, men litt mer snø hadde ikke vært å forakte. 

 

 

Ca 20,5 km


Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top