Sentrumsløpet 2008

27.april 2008

 

Så var det dags for vårens vakreste eventyr…..nei ikke Holmenkollstafetten, men for meg er det nok Sentrumsløpet.

 

Etter en periode med sykdom (influensa) og litt tunge ben, var ikke forventningene til årets løp de høyeste, men jeg håpet alikevel at det skulle være mulig og komme ned mot en tid på ca 50 min. Fra før har jeg  50,08 satt i fjor.

 

Jeg møtte Frank på Univærsitetsplassen i god tid føre starten som var kl 14.15 og vi varmet opp med å løpe opp Karl Johans gate til slottet og en runde i slottsparken før vi returnerte til Universitetsplassen. Frank hadde intensjoner om ny pers men var skeptisk til egen form og om bena ville holde.

 

Kl 14.10 stilte vi oss opp for start og valge å stå nokså langt fremme i klynga og var således klare for start. Vi ønsket verandre lykke til og god tur.

 


Startskuddet smalt og 1706 løpere satte avsted.

 

I et noe kjørlig vær men med flotte løpsforhold smalt startskuddet og klynga satte seg i bevegelse. Først sakte og så fortere og fortere. Jeg kom meg litt ut mot høyre slik at de med høy fart lett kunne passere for her gjaldt det å ikke la seg rive med  i det høye tempoet opp bakken og fobi slottet. Synes det gikk greit og fant en passende rytme som føltes ok. I et langstrakt felt passerte vi Frognerbadet og fortsatte et stykke forbi parkeringsplassen føre vi svingte mot venstre og skulle gjennom Frognerparken på grusvei. Vi passerte her ca 3 km og jeg så at tiden viste noe under 15 min og at dette var bedre enn i fjor der passeringen var på drøyt 16 min.

 

Gjennom parken gikk det fortsatt greit og i bakken over bekken på veg mot Bygdøy Alle passerte jeg noe løpere, deriblandt en dame fra Asker (Elisabeth) som senere passerte meg igjen omtrent ved drikkestasjonen i Bygdøy Alle. Jeg kjente her at det begynte å røyne på og var nær ved å begynne å gå men skjerpet meg og klarte å holde det i gang til drikkestasjonen som var plassert nær toppen i Bygdøy Alle på ca 5,5 km. Tok et beger med vann og satte så av sted og kjente at kroppen fungerte bedre. Det hjalp på psyken å vite at man var over halveis og at damen fra Asker ikke var for lagt foran der vi svingte nedover mot Sollies plass , Drammensveien og så til høyre nedover Vika Terrasse. Vel nede ved Rådhuset på sjøsiden, hadde jeg kontroll på Damen fra Asker og da vi krysset Strortingsgaten passerte jeg henne omtrent der Nina og Heidi sto og heiet ved Løvebakken.

 


Passerer Stortinget i fint driv, Foto Nina M

 

Vi passerte Stortinget og fulgte Karl Johans gate forbi Scotte`n og tok inn Kongens gate. Her passerte igjen damen fra Asker meg, og jeg forsøkte å henge på så godt det lot seg gjøre på det tidspunktet. Jeg kjente nå at det ikke var så mye mer å ta av og det gjalt å holde det gående. Vi fulte Dronnings Gate til Karl Johans Gate og Torggaten videre forbi Youngstorget. Dette var nok for dagen den drøyeste biten av løypa og det gikk tungt. Svinger venstre opp bakken forbi Folkets Hus og på toppen av bakken idet vi passerer Møllergata tar jeg  igjen damen fra Asker og kommer føre henne inn og igjennom Ibsen garasjen.

 

I det vi svinger inn Akersgaten kommer damen fra Asker nok en gang, og  hun holder god fart og får noen meter forsprang før vi når frem til  Karl Johans gate.

 


Ned Karl Johans Gate og så i mål.

 

I det vi kommer inn i Karl Johans gate tar jeg henne igjen og hun svarer opp med å utbryte  fae… i hel…, og setter av gårde så fort hun kan nedover  gaten og får nok en gang noen meter forsprang. Det hjelper at det går noe nedover og jeg tenker at henne skal jeg ta igjen siden det mot sluttet der mål er plassert ved Univærsitetsplassen, går noe oppover. Jeg klarte å ta henne igjen i det vi begge passerte i mål. Det hjalp godt at Frank sto å heiet rett føre mål og etter å ha fått igjen pusten, takket vi hverandre for “fighten”.

 

Det ble ikke ny pers denne gangen, men langt unna var det ikke da tiden i mål ble 50,10.

 

#sentrumsløpet #mosjon #trening #løp

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top