Sørkedalsløpet 2008

Sørkedalsløpet, skogs- og mosjonsløp, 2. september 2008

Antall fullførte: 168,

                  

 

Mosjonsløp, Start og mål ved Sørkedalens Idrettslokale. 11 km går på stier, skogsbilveier og litt asfaltvei i Sørkedalens flotte trimterreng. Drikkestasjon etter 6 km og ved mål.

 


Start og mål på grusbanen bak klubbhuset

Frank og jeg hadde tatt turen opp i Sørkedalen for å delta i det 34 Sørkedalsløpet. Reiste tidlig fra jobb og var fremme ca 16.15 og fikk derfor rikelig med tid for oppvarming m.m. da løpet skulle starte kl 18.00. Starten var i enden av grusbanen (fotballbanen), over denne på langs, og  så rett til skogs. Her gikk det oppover på sti i ca 150 m, så over på grusvei og på denne ned til hovedveien. Fulgte denne forbi 1 km merket der løypa videre gikk på grus over Heggelielva. Frank og jeg fortsatte imidlertid langs veien videre inn til Skanesbakken og gikk denne opp forbi bussholdeplassen og fulgte så løypa i terrenget tilbake til start- og mål som utgjorde de siste 2 km av løypa. Vi var skjønt enige om at slutten på løypa ( de siste 2 km) var krevende og at det ville bli vanskelig på blødt underlag.


Klar for 34 Sørkedalsløpet, start- og mål i bakgrunnen

 

Klokka nærmet seg 18.00 og vi stilte oss opp for start. Vi ønsket hverandre god tur, ta det pent og lykke til med løpet. Så smalt startskuddet og løpet var i gang. Frank forsvant og jeg la meg noe bak og tok det pent over grusbanen. I bakken ble det noe kødannelser og man fikk gå og småløpe etter hverandre. Vel oppe kom vi frem på grusveien og her gikk det nedover til hovedveien og så videre på grus over Heggelielva. Følger grusvei et stykke, så på sti over en eng med gress,  skogssti igjen og deretter frem til grusvei etter ca 3 km. Terrenget var noe småkuppert men ok og jeg hadde passert noen løpere i dette terrenget.

 

Vi fortsatte nå videre på grusvei og det stiger nå jamt og jeg finner en bra rytme og ser at jeg tar innpå 3 stk som ligger foran. Ved passering av bom etter snaue 1 km tar jeg igjen de 3 som lå foran og registerer at de  ikke klarer å henge på. Dette var inspirerende og jeg øker derfor farten noe og ser at jeg også tar innpå 2 andre løpere som ligger ca 50 og 100m føre. Etter et stykke i noe lettere del av grusveien tar jeg igjen den ene og sikter inn den neste idet denne er godt i gang med en ny bakke. Hun jeg nylig passerte roper og sier at løypa tar til venstre inn på skogssti og at jeg hadde løpt for langt. Jeg stanset og vi fikk begge ropt til henne som var i ferd med å forsvinne rundt svingen og bli borte i løypa. Med meg foran og disse to bak fortsatte vi i kuppert terreng videre til grusvei ca 100 m føre drikkestasjonen på 6 km. Her passerer dem meg og løper forbi drikkestasjonen med hvert sitt drikkebeger og forsvinner ut i skogen. Jeg tar meg god tid på drikkestasjonen og drikker to begre i små slurker.

Løypa fortsetter nå videre på skogssti i lett terreng men med innlagte hindere som at vi måtte ta sats og hoppe over dype hjulspor etter skogsmaskiner med vann, og for å unngå å trå i “kuruker” som også lå langs stien. Enkelte steder var det svært vått og med sleipe steiner og sleipe røtter, måtte en være forsiktig. Blaut på bena fortsatte jeg videre og hadde noen ganger øyekontakt med de to som passerte ved drikkestasjonen. Vi passerte Bergendal og kom så frem til 8 km merket ved Lysebråtan og Nedre Lyse. Hadde nå brukt 45 min.

 

Her fortsatte vi på grusvei og bena føltes fortsatt ganske så bra, men alikevel  var det godt å løpe nedover. Hadde øyekontakt med de to foran, men nærmet meg ikke. Passerer Heggelielva og kommer opp til P-plassen på nedsiden av Skansebakken og jeg forberdte meg på at løypa gikk opp Skansebakken på asfalt slik Frank og jeg hadde besiktiget løypa tidligere. Men nei, løypa tok en brå sving til høyre i enden av p-plassen og rett opp en skrent og så  langs skiløypa innover i ca 50-100 m til grusveien fra Skrubbdal. Denne følger vi så tilbake til Skansebakken og  på oversiden av bussholdeplassen svinger løypa brått til høyre, ned en skrent og så over i bratt terreng  hvor det ble vanskelig å løpe og oppover bar det. Gikk derfor de neste 100-150 m.

 

Ved passering av 10 km merket går det fortsatt greit og jeg så på klokka at jeg hadde vært ute i ca 59 min og at det ikke vill bli timen, men heller ikke mye over. Kommer ut på grusveien der vi hadde løpt nedover og som vi nå skulle opp igjen. Etter ca 100-150 m  på grusveien gikk nå løypa videre på skogssti og det bærer også nedover mot grusbanen og mål. Vel nede og ute av skogen avslutter jeg det forteste jeg kunne over grusbanen og synes jeg fikk dette bra til.

 

Dette var en kjempefin og variert terrengløype hvor det meste av løypa var langt til skogsstier.

 

Synes jeg fikk til et kontrollert løp og var fornøyd med sluttiden som ble satt til 1.04,00.

 

1 Frank – Lifo BIL 56.32,0

10 Arvid – Skatt øst Oslo BIL 64.00,0

 

#sørkedalsløpet #mosjon #løp

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top