Østmarka; Klokkerud – Franskeplassen – Paradisputten….skitur

3 februar 2009. Med teip under skia og  med minus 8 satte jeg av sted for en rundtur i Østmarka jeg lenge har hatt

lyst til å gå. Hadde tatt meg fri denne dagen.. eller var jeg syk, nåja jeg kunne ikke la sjansen gå fra meg nå som

forholdene var så bra. Jeg startet fra Haraløkka i Blindløypa ca kl 08.45 og tok veien mot Nøklevannet ved Bråten.

Satte så kursen mot Rustadsaga og deretter ned til Skullerudstua via Hullet. Her tok jeg løypa videre utover til

Grønmo og så videre forbi Trollvann til Smørhullet. Hele veien var det gode spor og skiene satt bra og glien var ok.

Hadde lagt på CH6 kvelden føre.

                                  

Fra Smørhullet fulgte jeg trikkeskinnene videre til Klokkerudstallen og tenkte jeg skulle unngå bakken opp til

Sandbakken (ca 200-300 m) ved å ta løypa som gikk ut og nedover til høyre. Etterhvert skjønte jeg at dette ikke var

noe sjakktrekk da jeg kom nesten helt ned på parkeringsplassen før løypa gjorde en sving og gikk oppover til

Sandbakken. Her var det flere og lengre bakker enn den jeg forsøkte å unngå men men da fikk jeg skjekket ut dette

også.  

          

Fra Sandbakken satte jeg kursen mot Krokhol og etter ca 2 km kom jeg frem til Krokholsveien. Tar til venstre og

fortsetter opp forbi Speiderhytta til myra ved Sjeldbreiavannet. Her var løypene nyprepparete og det ble derfor noe trått,

men ellers ok. Ved Speiderhytta tar  jeg en pause med noe å drikke. Har nå brukt ca 1 t 30 min.

                                  

Speiderhytta i Krokholsveien

                     

Fra Speiderhytta følger jeg løypa videre til Sjeldbreiavannet og videre innover i Paradisdalen forbi Løkensetra til

Bjønnebetet. Passerer Paradisputten og kommer frem til Løkensætermyra. Går over myra og opp bakken på motsatt

side. Her var det mye is og hadde jeg kommet motsatt vei ville jeg nok ha tatt av meg  skiene.

 

Løkensætermyra   

 

Løypa videre var noe kronglete med litt for lite snø enkelte steder (skrenset bort), men det gikk greit å ta seg opp

kneikene. Etterhvert kom man ut på en skogsvei med nysatte spor og det gik raskt videre til Bjønnebetet. Jeg har ikke

tidligere gått denne veien og er positivt overrasket over hvor flott det er her i denne delen av marka. Må si meg enig i

Stensaker`s  bekrivelse av denne løypa over Bjønnebetet, der han sier , “dette er den flotteste delen av Østmarka”.

Vel fremme på Bjønnebetet er det tid for ny pause med noe mat og drikke.

 

Bjønnebetet, løypekryss

 

Setter så kursen mot Stokkholtmyr og følger  Valstad- og Stakanløypa videre.

                       

Fra Stokkholtmyr i Valstad / Stakanløypa, møter to på vei mottsatt.

 

Kommer så frem til nytt løypekryss og velger å fortsette i Stakanløypa ned Skilledalen og ut på Elvågaveien.

                       

Krysset der Valstadløypa og Stakanløypa møtes.

 

Etter noen tøffe skrenter med lite snø kom jeg ned på Elvågaveien og følger denne videre til hovedløypa mellom

Mariholtet og Skårer i Lørenskog. Svinger til venstre og sklir ned bakken og over demningen til Mariholtet. Til nå har

jeg brukt ca 3 t 10 min.

                       

Mariholtet

 

Fra Mariholtet fortsetter jeg opp til Haukåsen. Tar ca 20 min opp til toppen. Snur her, og sklir pent ned igjen til

Mariholtet og følger så lysløypa tilbake til Katisa, over Nøklevann til Bråten og  så til Haraløkka. En flott rundtur i

Østmarka som frister til gjenntakelse.  4 t 15 min.

 

Ca 38 km

 

#østmarka #oslomarka #mosjon #friluftsliv

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top