Sandvika – Grønliskogen – Holmen…

19 januar 2017. Trim i arb.tiden. Fra Sandvika fulgte jeg Jongsåsveien til rundkjøring ved Thon Hotel Oslofjord før jeg fortsatte videre langs Sandviksveien, Billingstadsletta og Fekjan til Holmen. Fra andre turer jeg har vært på i dette området har jeg lagt merke til at det går en lysløype inn i skogen, og nyfiken som jeg er, var det nettopp denne jeg skulle ta nå.


I Grønlia ligger også deler av idrettsanleggene på Holmen, med bl.a. to hoppbakker og flere klatrestativer. Området har også en egen lysløype hvor det om vinteren blir kjørt spor. Se Løype – 316.


Grønlia er et skogsområde som ligger like sør for Holmen på Nesbru i Asker. Tidlig på 1900-tallet besto det meste av Nesbru av skog og jorder. Etter hvert ble området bebygget av boliger og veier. I dag er derfor Grønlia et av de eneste ubebyggede skogsområder som fremdeles finnes på Nesbru. Området er mye nyttet til rekreasjon, turer, trim og andre utendørsaktiviteter.


Midt i skogen i Grønlia ligger Syverstaddammene som er to dammer og utgjør ca ½ av Grønliaområdet. Dammene ble laget for å produsere is til for det meste utlandet.

Det var flere stier på kryss og tvers, noen blå merket og andre ikke, men lysløypa er fin og jeg nyter runden.

Fra Holmen tar jeg Fekjan et stykke før jeg svinger til høyre inn Nesbruveien. Denne følger jeg forbi Ikea på Slependen og så videre langs Billingstadsletta til rundkjøring. Her velger jeg å fortsette langs Slependenveien oppover forbi Slependen St. til jeg krysser jernbanen. Deretter tar jeg Jongsbruveien og Jongsåsveien tilbake til SBC (Sandvika Business Center). En flott tur i nytt område.

ca 14,5 km

1:28

#mosjon #trening #løpetur #budstikka #turogtrening 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top