Midnight Sun Marathon – 2015

19 juni 2015. Tromsø – Midnattsolens rike.

Med et velkommen til midnattsolens rike og Midnight Sun Marathon 2015 – den 26 i rekken, var vi både opprømt og spente da vi gikk av flyet på Lagnes i Tromsø, for ikke bare skulle det løpes, men vi skulle også feire Heidis bursdag og vår 18 års bryllupsdag mens vi var i Tromsø. 

På vei til hotellet med Flybussen, hadde jeg håpet å se noe av løypa vi skulle løpe neste dag, men veien var lagt i tunnel og straks var vi i sentrum. Innskjekkingen gikk greit og ikke lenge etter, var vi på vei ut i Tromsø sentrum. Været var grått og det regnet litt, men dette ga seg og tro det eller ei, så hadde vi ikke mer regn under vårt opphold i Tromsø. Herlig!


Rett ved hotellet, hadde vi denne flotte utsikten mot brua, Isahavskatedralen og Tromsdalen. 

Heidi har ikke tidligere vært i Tromsø ei heller så langt nord, mens jeg har vært før da jeg var i marinen, men det er ca 34 år siden. Mye er forandret og det er ikke lett å kjenne igjen det man husker fra den gang, men vår nabo på hytta i Spydeberg som er fra Tromsø, hadde laget en liste over hva vi måtte få med oss mens vi var i Tromsø.

Cruise-båtene ligger i kø for anløp i Tromsø


Gammelt og nytt om hverandre


Etter å ha vært litt rundt omkring, ruslet vi til Rådhuset som var omgjort til sekretariat og MSM-shop, for å hente startnummer.

I og med bursdag m.m., hadde vi i forveien bestilt bord på Vertshuset Skarven. Og her hadde vi en hyggelig kveld med god mat og godt drikke. Og innen vi avsluttet kvelden helt, var vi også innom Rorbua. Kanskje Norges mest kjente pub?…”for her skal man høre mye før øra faller… osv.,


Gratulerer med dagen, Heidi:)

 

20 juni 2015. Midnight Sun Marathon

 

Dagen opprant med at vi overvar forskjellige aktiviteter. Storgata og Stortorget var pyntet for fest.


Storgata…


…. og torget

Været var lett overskyet, men fint, og det var nesten helt vindstille. Så dette lovet godt for løpene som skulle starte utover dagen og senere i kveld. Hel maraton skulle starte kl 20.30 mens halv maraton skulle starte kl 22.30.

På torget var det stor stas med utdeling av MSM Idrettsstipend 2015 til unge talenter fra nord, samt at Alf B.Dahl og Running El Camino overrakte gave til Kirkens Bymisjon.


En sjekk på 500 000 kr overrekkes til Kirkens Bymisjon i Tromsø

Og før vi gikk for å spise, fikk vi også med oss Labb og Line barneløp. Her var det mange som deltok og innsatsen var stor. Herlig:)


Mye folk langs løypa for å heie på de minste

Deretter gikk det slag i slag med flere løp som Coop Minimaraton og MSM-mila.

 

Etter å ha spist på Yonas Pizzeria, var det tid for å skifte og så var jeg klar for Midnigt Sun Marathon.


Klar for MSM 2015

Tok farvel med Heidi og stilte meg deretter opp litt bak i feltet. Jeg var nokså optimistisk med tanke på løpet, for det siste FT-løp på Sofiemyr var oppløftende og med Vidars beskrivelse av løypa, gledet jeg meg til å komme i gang. Jeg har en drøm om å nå sub4 en gang, men treningsgrunnlaget og vond legg den siste tiden, bar ikke akkurat bud om at dette skulle skje her i Tromsø, men først skulle det løpes.


God stemning like føre start

Klar ferdig gå var det noen som sa og så smalt startskuddet og løpet var i gang. Først gikk det sakte, men så økte farten, og etter å ha løpt Grønnegaten ut, løp vi Storgata tilbake ett stykke, før vi svingte til høyre inn Fredrik Langes Gate. Og med tilrop fra Heidi om “god tur” fortsatte vi nedover mot kaia og langs denne ett stykke.


God tur ropte Heidi i det vi svingte inn Fredrik Langes gate

Deretter passerte vi “Polar Museet i Tromsø”, før vi rundet Fridtjof Nansens plass og så videre inn på Tromsøbrua og over denne til Tromsdalen. Jeg hang med en større gruppe og alt var såre vel. I det vi bikket over toppen, fikk vi en flott utsikt rett i mot kirken og Tromsdalen.


over brua mot Tromsdalen

Ved kirken tok løypa av til høyre og fortsatte så videre langs Solstrandveien sørover til vending like før “Tromsøsvingen”. Tempo er ok og jeg holder greit følge med 4t-balongen.


Fartsholder var Alf B.Dahl og Jon-Geir Iversen fra Running El Camino – Charity

 “Alf B.Dahl, 19 maraton på 19 dager – til inntekt for Kirkens Bymisjon”. Jeg storkoser meg med løping sier Alf B.Dahl som lørdag 22. mai satte seg på flyet til Spania for å løpe 19 maraton a`42 km på 19 dager på rad. Ferden startet 27. mai og skulle følge El Camino – pilgrimsveien – som ender opp i Santiago de Compostela. Men helt slutt på “galskapen” er det ikke før etter den 20. maraton på torget i Tromsø der han skal overrekke skjekken på 500 000 kr til Bymisjonen. Totalt har han da løpt 840 km.” Imponerende!

(sitat; Av Karl-Johan Jakola, styreleder Midnight Sun Marathon (MSM))

Jeg gratulerte med imponerende innsats og vi vekslet noen ord. Jeg nevnte også at jeg hadde tatt noen bilder og at disse muligens kunne dukke opp på Sporstmanden. Sportsmanden svarte Alf B., der er jeg ofte innom. God tur videre sa jeg og slapp meg så litt tilbake. 

Det kom nå endel løpere mottsatt vei som hadde vært ute ved “Tromsøsvingen” og vendt. Her fikk jeg øye på en kjenning fra Follotrimmen, Geir Simonsen. Jeg ropte til ham i det vi passerte.


Geir Simonsen var ikke snauere enn at han foruten å bli nr 6 totalt, også vant klasse M50-54. Gratulerer!

Etter vending gikk det fortsatt greit og jeg nyter ferden videre tilbake mot brua. Været er ok litt kjølig, men det er bare behagelig og i det vi nærmer oss brua og Tromsdalen, dukker sola frem mellom skyene.


etter ca 17 km passerer vi under brua

Vi passerer under brua og fortsetter så langs Tromsøysundsvegen på gangvei. Denne følges videre over Tromsdalselva, før vi ved Tromskraft, svinger til høyre inn Evjevegen.


Evjeveien – Tromsdalen

Frem til Evjevegen (19 km) har jeg hatt følge med 4t-balongen og alt har gått greit, men nå som det gikk slakt oppover, kjente jeg at noe ikke var helt som det skulle være og avpasset derfor farten noe. Litt skuffet innser jeg at dette nå kommer til å handle om å fullføre. Jeg var rett og slett ikke “prepparert” for sub 4t. Vel vel tenkte jeg da vi nådde toppen av brua mens balongen forsvant ut av syne.


“Amazing” sa en franskmann og pekte på sola

Med avpasset fart var det tid for å nyte omgivelsene og mens vi var på vei nedover brua mot Tromsø, kom det opp en kar på siden. Amazing sa han, og pekte på midnattsola. Vi veklset noen ord på stottrende engelsk innen vi var over brua og passerte 21 km. Vi fulgte så samme trasse tilbake som vi kom langs kaia. Her stod Heidi og heiet. Jeg var sliten, men fattet nytt mot med oppmuntrende tilrop. Det hjalp også at vi nå fortsatte sammen med de som skulle løpe halvmaraton siden løypa videre var den samme.


på vei utover langs Strandvegen


forbi Telegrafbukta og videre på gangvei mot flyplassen

Det var stedvis mye folk langs løypa og det var oppmuntrende med tilrop. Selv om bena nå bar preg av et litt for dårlig grunnlag, gikk det allikevel greit. Flytårnet kom endelig til syne og etter passering av denne, var det bare å ta fatt på den siste mila tilbake.


Langnes flyplass

Farten var det blitt “så som så” med, for jeg både gikk og løp litt om hverandre , men det var inspirerende å se at det fortsatt var løpere på vei utover mot flyplassen og vending.


Kvaløyvegen, nest siste mat- drikkestasjon 8 km til mål

Etter påfyll med mat og drikke, gikk det noe lettere og humøret steg betraktelig. Jeg gledet meg etterhvert til å komme i mål og fra siste drikkestasjon og inn, ble det en kamp mot meg selv da  jeg skulle være i mål innen kl 01.00. De siste 2-3 km ble lange, men så dukket Storgata opp og med nye tilrop fra Heidi økte jeg farten og spurtet i mål.


straks i mål

Herlig tenkte jeg da jeg så at klokka ennå ikke var passert 01.00. På tiden 4:26:42 hadde jeg fullført MSM 2015, og med en flott medalje om halsen, var alt det vonde glemt:)


Midnight Sun Marathon – 2015. Mission Completed.

Løypa var flott og selv om det ble slitsomt, så var det allikevel gøy å fullføre. En fantastisk flott opplevelese berammet av flott natur, midnattsol og mange hyggelige mennesker som alle bidro med sitt. Herlig!

Resultater

 

21 juni 2015 Tromsø og omheng

Etter en god natt søvn, og sen frokost, bar det avsted til Scandic Ishavshotel for premieutdeling som skulle begynne kl 13.00. Jeg var både stiv og støl, men dette til tross, så var det godt å bevege seg. Da vi ankom hotellet var det nokså fult i salen, men vi fikk plass langt bak like ved siden av Jack Waitz . Tenkte jeg skulle få tatt noen bilder for Sportsmanden, men dessverre ble bildene (tatt med mobil fra lang avstand) for dårlig. Uansett var det artig å bivåne premieutdelingen og særlig da Geir Simonsen mottok sin premie som vinner av klasse M50-54.

Etter premieutdelingen hadde vi bestemt oss for at vi skulle ta turen over brua til Ishavskatedralen og deretter opp til Fløya med fjellheisen. Som tenkt så gjort. Og her forteller bilder mer enn ord;


Tromsø sett fra brua


Tromsø kirke. Også kalt Ishavskatedralen


sett fra kirken

 


sett mot nord fra kirken


Fjellheisen til Fløya


utsikt mot nord sett fra Fløya


utsikt mot sør sett fra Fløya


Fjellheisen – Fløya


Mye folk på Fløya

Vel tilbake på hotellet og senere på kvelden, inntok vi et herlig måltid på Fiskekompaniet før vi avsluttet kvelden på Rorbua. Her ble vi utover i de små timer og da pianisten ga seg kl 01.00, gikk vi ut på kaia for å trekke frisk luft. 


Med midnattsol på kaia (kl 01.00), takker vi for oss.

Takk til Tromsø og Midnight Sun Marathon for et fantastisk flott opphold i Tromsø!

#msm #tromsø #mosjon #running #turogtrening #visittromsø

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top