Run4life Påskeløpene 2020 – virtuelle løp…

7 april 2020. To nye løp til Run4life Påskeløpene 2020 før hjemmekontor skulle bli en god start på dagen. Først skulle jeg løpe 5 km i Blindeløypen og deretter 3000 m på Haraløkka Idrettsplass.

 

Blindeløypen som Oslo kommune fikk anlagt i 1974 (2 km) er ikke helt flat, men allikevel en morsom og variert løype som går i skogen øst for Haraløkka (Bøler) og vest for Nøklevann (Bråten, Sørli)

Jeg starter ved p-plassen på Haraløkka og følger grusveien som er en del av Blindeløypen forbi Kusletta og over skredderløkka før den svinger mot Bråten og Nøklevann. Det er herlig å kjenne at det fungerer bra selv en tidlig morgen og at kneet ikke lenger er noen problem. Jeg løper Blindeløypen på kryss og tvers dvs., som i et åttetall to ganger til 5 km passeres på tiden 28:15.

Fornøyd med fullført Påskeløpene 2.Løp gikk jeg opp bakken fra Sørli gård til p-plassen ved Haraløkka. Det var på selve idrettsplassen jeg skulle løpe 3000 m bane. Noe jeg forøvrig ikke har gjort siden jeg var i militæret, men uansett gledet jeg meg til å gjennomføre mitt 3. Løp i Påskeløpene 2020.

 

Haraløkka Idrettsplass som ligger i randsonen mellom Bøler og marka, ble anlagt på 1970-tallet på en gjenfylt myr og tjern hvor også husmannsplassen Holtet lå (revet 1972). Vannet som ble fylt igjen het Bølerkulpen eller Holtekulpen. I dette vannet og det store myrområdet ble utallige lass fyllmasse deponert. restene etter riving på Vaterland med b.la. Vaterland kirke og Oslo gamle elementærtekniske skole havnet i myra. Opprinnelig var det planlagt å bygge skole (Tveteråsen skole) og blokker på stedet, men dette ble endret til fordel for idrettsanlegget som sto ferdig til innvielsen i juni 1978.

Haraløkka Idrettsplass har en asfaltbane rundt fotballbanene som er ca 600 m og om man tar med noen grusveier som er tilførselsveier til idrettsplassen, blir det ganske nære 1 km. Det er nettopp denne runden med grusveier jeg tenker å løpe som mitt 3. løp til Påskeløpene 2020.

 

Fra p-plassen mot Haraløkka Idrettsplass

Jeg starter ved bom fra p-plassen og setter så kursen mot Holtet på grus- og asfalt. Det går greit og ettersom jeg løper runde på runde, kommer det stadig flere ut. De fleste går morgentur med hunden sin, men det kommer noen løpere som forsvinner videre enten i Blindeløypen eller innover i marka. Jeg synes det går greit selv om tempo ikke er all verden, er det uansett gøy å fullføre. Og med tiden 15:47 har jeg helt sikkert et forbedringspotensiale.

 

Påskeløpene 2 og 3.løp i boks. Well done!

8 april 2020. Ny dag og nye muligheter som det så fint heter. Mitt løp nr. 4 til Påskeløpene 2020 skulle bli “timesløpet” eller løp så langt du klarer på 60 minutter. Planen var å ta en runde rundt Nøklevann inkl. Slettfjell som er en av mine favoritter. Og som tenkt så gjort.

Jeg starter på Haraløkka hvorfra jeg tar ny gang- og turvei opp til Ulsrudvannet og Østmarksetra før jeg følger lysløypa videre til Sarabråten, Sleppa og Hestehullet. Her forlater jeg lysløypa og tar så blå sti videre over Slettfjellet.

 

På blå sti over Slettfjell

Underlaget er bra og det er bare å nyte turen videre på lettløpte stier. Fuglene kvitrer i vilden sky og da glemmer man fort dagens alvor. Straks etter Høyås passerer jeg Ødegården og trekanten før jeg følger grusveien videre mot Rustadsaga. Klokka nærmer seg 60 minutter og jeg skjønner at jeg må opp Nøklevannsbakken eller “Drepern og den onde Søstra” som den også kalles, men jeg løper ikke opp bakken. Jeg går opp for det meste og midt i bakken passerer klokka 60 min. Herlig tenker jeg og løper rolig hjem den siste biten. Her sjekker jeg tiden nærmere og det pussige er at Strava viser netto anvendt tid med 59 min. Vel, vel, løpt er løpt.

 

Midt i Nøklevannsbakken – timesløpet fullført

Med fire fullførte løp (10 miles, 5 km, 3000 m og timesløpet), anser jeg Run4life Påskeløpene 2020 for fullført – Mission Completed.

Virtuelle løp er en flott erstatning for alle de løp som blir enten avlyst eller utsatt i disse korona-tider. Mange takk til Frode Monsen og Sportsmanden som er initiativtaker til Run4life Løpskrusellen 2020 og ikke minst til Påskeløpene.

Se Strava for de enkelte løp;

10 miles

5 km

3000 m

Timesløpet

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top