Østmarka; Pioneren er en sykkelsti som er like morsom å løpe….

14 april 2020. Siden forholdene i marka var bra skulle Einar og jeg forsøke å løpe <<Pioneren>> en sykkelsti i Østmarka som ble åpnet i november 2015. Sykkelstien som betegnes som krevende er nok minst like morsom å løpe som å sykle.

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga hvor jeg skulle møte Einar som kom fra Skulleruddumpa. Og til avtalt tid dukker han opp. Vi passerer Løkka og følger deretter grusvei et stykke før vi starter på Pioneren som begynner rett ved lysløypa mellom Rustadsaga og Fjellstad.

Den første delen av stien som kalles “Salamanderen” går i lett kupert terreng forbi Fjellstadputten og frem til Fjellstadbakken. Herfra fortsetter stien i “Bakker og Berg” til “Den smale sti” over Skullerudåsen. Sykkelstien som er delvis merket med egne skilt er ikke alle steder like lett å følge da det er mange stier som bærer tydelig preg av sykkel. Men jeg leste et sted om nettopp dette der det sto – dersom du er i tvil så velg den sti som er mest slitt. Nåja, her hvor sti går delvis på sva og i terreng er det ikke like enkelt, men vi tok en sti som kalles “sniken” til Olavsmyr og videre til “Syden” like ved Langbråten.

Sykkelstien Pioneren i Østmarka. Her ved Syden

Sykkelstien er stedvis nokså krevende

Underlaget har hele veien vært bra og det går greit. Vi treffer enkelte sykelister og det er bra å se at stien blir brukt til sykkel. Vi hilser på enkelte vi treffer og alle er vi enige om at stien er både tøff og morsom.

Pioneren er både morsom og krevende

Fra Syden vender vi og følger stien videre langsmed Rundvannsåsen til Rundvann. Terrenget er stedvis nokså tøft og det er imponerende hvordan sykelistene fikser dette.

Ved Rundvann surrer vi litt med valg av sti, men så tar vi den som så mest slitt ut (hehe) og fulgte denne videre over Skullerudåsen og Kosteskaftbrua før vi kom til toppen av Fjellstadbakken. Her nyter vi solnedgang og fin utsikt før vi forlater Pioneren og setter kursen rett ned Fjellstadbakken til dammen ved den gamle varmestua.

På toppen av Fjellstadbakken i Østmarka

Fra lysløypa på baksiden av varmestua tar vi umerket sti et stykke før vi kommer innpå lysløypa ved Fjellstadmyra. Vi løper over myra på gangbaner og tar så blå sti videre til grusvei ved Løkka. Her takker vi for en morsom og variert tur før Einar setter kursen mot Skulleruddumpa og jeg videre mot Rustadsaga.

Flott at Oslo kommune sikrer gamle bygg (over 100 år) på Rustadsaga.

Jeg passerer Rustadsaga og følger veien videre forbi Stallerud før jeg går opp Skolebakken til Nøklevann skole. Siden skolegården er stengt med sperringer pga bygningsarbeider tar jeg sti over Stallerudåsen til grusvei ved Nøklevannsbakken og tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom.

Pioneren er en fin sykkelsti som er morsom å løpe – anbefales.