Østmarka; Stiløping rundt Nord-Elvåga …

21 april 2023. At det skulle være fine forhold for stiløping i Østmarka visste jeg jo, men hvordan var det lenger innover i marka  ..?? Selvsagt måtte jeg finne ut av det da jeg satte kursen mot Ødegården og Høyås med en plan om å løpe rundt Nord-Elvåga. Frem til Høyås og videre på anleggsveien forbi Øgårdsmosen gikk det greit, men fra løypekryss ved Langvannsbekken til El Paso var det fortsatt mye is.

 

Sti- og løypekryss ved Langvannsbekken
Nord-Elvåga sett fra Pettersbråtan og nordover
Skyttenbrua eller El Paso som den også kalles.

Jeg løper over El Paso og straks etter forsvinner is og snø. Herfra og videre var det bart. Jeg vurderte å ta blå sti videre til Skråbakkhullet og 17-mai plassen, men valgte sti rundt Nilsåsen som har fått sitt navn etter Nils Skytten som bodde på Skytten. Deretter følger jeg blå sti over Gardfangåsen som er en ås øst for Nord-Elvåga. Navnet kommer trolig av at det på åsen ble hentet virke til gjerder – gar, skigard. Underlaget er bra hele veien og det er bare å nyte. Se bilder.

 

 

 

 

 

Fra løypekryss der Valstadløypa eller “Påskeløypa” som den også kalles kommer innpå Stakanløypa tar jeg denne videre frem til Elvågaveien. En flott skogsvei som ligger på østsiden av Nord-Elvåga mellom Deledalen og veikryss ved demningen. Også her på skogsveien var det is og nokså glatt, men jeg kommer meg greit videre frem til demningen.

 

Da Elvåga ble drikkevann i 1941 måtte kafè driften på Mariholtet opphøre, men familien Stang fikk likevel bo her til 1955. Da var det vedtatt å bygge dam tvers over sundet sør for Mariholtet.  Demningen som deler Nord-Elvåga i to (Nord og Fri-Elvåga) sto ferdig i 1964/1965.

 

Fri-Elvåga ligger nord for (nedsiden) av demningen. Ellingsrudelva som har sitt utspring fra Fri-Elvåga, renner nordover forbi Nuggerud og Ellingsrud og videre til Langtjernet i Lørenskog.

Jeg løper på demningen og over til Dalbak, en nedlagt plass på vestsiden av Nord-Elvåga, like sør for Mariholtet før jeg tar blå sti sørover langs Nord-Elvåga. Også her er underlaget bra og det går greit videre over Bestemoråsen og frem til Gullsmeden. Herfra tar jeg skogsvei opp til Høyås og videre tilbake til Haraløkka samme vei som jeg  kom.

Stiløping rundt Nord-Elvåga er en herlig tur som kan anbefales.

Ca 18 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top