Østmarka; Stiløping i Østmarka er gøy ….

28 april 2023. Siden det er et utall av stier i Østmarka er det i utgangspunktet lett å finne stier man ikke har vært på før, men allikevel blir det ofte de samme stiene. En tur på sti motsatt vei osv. er jo en ny tur. Man får liksom sine favoritter og andre stier man bare må ta med jamne mellomrom. Og det var nettopp en slik tur jeg skulle ta denne gangen, en må ta tur. Deriblant skulle jeg løpe deler av Pioneren en sykkelsti som er opparbeidet i Østmarka, men først skulle jeg over St.Hansåsen.

 

 

Fra Haraløkka tok jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg fortsatte på umerka sti opp til St.Hansåsen som ligger like øst for Hullet og nord for Fjelstad. Åsen var et samlingssted på St.Hansaften for familien som bodde på Fjelstad og de andre plassene rundt. Jeg nyter utsikten en stund før jeg fortsetter over åsen og ned til Fjelstad. Deretter går jeg opp langs Fjelstadbakken før jeg fortsetter i Pioneren som regnes for å være den beste sykkelstien i Østmarka, og Oslo generelt. En sykkelsti som er minst like gøy å løpe. Bare å nyte.

 

 

 

Sykkelstien som går delvis over Skullerudåsen er lettløpt,  morsom og variert. Ved Rundvann forlater jeg Pioneren og fortsetter så videre i Flyktningeruta et stykke før jeg svinger inn mot Smalvann og hytta Bamsebo på østsiden av vannet. Underlaget er bra og det er bare å nyte.

 

Rundvann ligger vest for Østmarkskapellet. Badeplass og godkjent bålsted. Navn etter formen. Vannet er blant de få vannene i marka uten tilsig fra andre kilder, men får derimot nytt vann fra oppkomme midt i vannet.

 

Smalvann sett fra sør mot nord.

 

Bamsebo, hytta øst for Smalvann, eies av Oslo Røde Kors hjelpekorps.

 

Smalvann ligger like øst for Østmarkskapellet. Dette vannet er det nordligste vannet i det såkalte Mjærvassdraget som ender i Vannsjø ved Moss.

 

 

 

Fra nordenden av Smalvann tar jeg blå sti frem til Smalvannsmåsan og deretter rød løype til løypekryss i Trolldalen. Jeg følger rød løype mot Karismyr et stykke før jeg tar umerket sti bortom Dryppet.

 

Dryppet som ligger like nord for Karismyr er et vannsig som på karakteristisk vis drypper ned i en dam når det er vått i marka.

 

 

 

Jeg forlater Dryppet og klyver opp skrenten før jeg fortsetter på umerket sti over deler av Trolldalsåsen som ligger vest for Trolldalen. Tidligere sto det et tårn her som ble brukt i forbindelse med landmåling, satt opp av Oslo Oppmålingsvesen på slutten av 1940-tallet. I dag står det en varde på skrenten litt sør for trig-punktet. Funksjon og bakgrunn for varden er ukjent. Også her nyter jeg utsikten før jeg følger sti over åsen og ned til Pioneren som jeg følger tilbake til Fjelstadputten. Her forlater jeg denne og fortsetter i gammel rød løype til Fjelstadmyra og deretter blå stil til Løkka.

 

 

 

Jeg går opp “Drepern og den onde Søstra” som den kalles på Strava før jeg løper over Skredderløkka og hjem. En fin tur i marka litt utenom allfarvei som kan anbefales. Stiløping er gøy.

 

Ca 10 km

Se tur på Strava HER:

 

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top