Østmarka; Kroktjern – Lauvtjern rundt – Hauktjernkløftene og Hauktjern…

29 april 2020. Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte innover til Nøklevann i lysløypa. Det var litt småsurt og jakke var derfor nødvendig, men ellers helt ok. Fra løypekryss ved Nøklevann tar jeg til venstre og straks etter er jeg på vei opp mot Lutvann. Det går litt tungt og ryggen er ikke helt god – kanskje dårlig sittestilling på hjemmekontor – uansett må jeg gjøre noen øvelser for ryggen som skulle bli mye bedre etter hvert.

 

Blåmerket sti mot Lutvannsåsen og Kroktjern

Et stykke opp i Lutdalen tar jeg blåmerket sti til høyre og mens jeg klyver opp de bratteste kneikene, kjenner jeg at det løsner i ryggen. Herlig tenkte jeg mens fulgte blå sti videre til Kroktjern.

 

Kroktjern ligger mellom Lutvann og Haukåsen. Fra vestsiden av vannet ble det i 1947 laget en tunnel for å lede vann mot Lutvann i stedet for Hauktjern som er det naturlige avløpet fra Kroktjern. Dette ble gjort for å øke vanntilførselen til Lutvann som ble brukt som drikkevann frem til 1977. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

Fra sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern tar jeg blå sti videre til Haukåsveien og deretter langs denne opp til Branntårnet på Haukåsen.

 

Branntårnet på Haukåsen 357 moh

Jeg passerer Branntårnet og tar så blå sti nordover forbi Ulvensæter til Lauvtjern. Underlaget har hele veien vært bra selv etter litt nedbør de siste dager. Lauvtjern rundt er en av mine favoritter og her nyter jeg turen videre. Se bilder.

 

Lauvtjern ligger mellom Puttåsen og Haukåsen.

 

Hytta som ligger tett ved vannet går under navnet Lauveseter og er i privat eie. Den ble bygd i 1917 av Gustav Bugge Piene. Omkring 1930 kjøpte noen karer, alle med tilknytning til Vålerenga Idrettsforening, hytta, som ble flittig brukt til turer. Det er nå (2012) fire av de opprinnelige eiernes barn og barnebarn som eier hytta. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Lauvtjern – Østmarka

Jeg følger blå sti delvis rundt Lauvtjern og videre over Lauvtjernmyra. Det er stille og rolig og ikke møter jeg mange, men en og annen dukker opp og da hilser jeg. Ikke nødvendigvis av ren høflighet, men mest for å si at alt er vel. I neste stikryss rett før Ulvensetermosen tar jeg til høyre.

 

En lite brukt sti i gammel mosegrønn skog.

Her følger jeg en gammel sti som er lite brukt, men som går i fin gammel skog på mosegrønt dekke. Herlig. Jeg følger denne frem til sti- og løypekryss ved Kroktjern hvorfra jeg egentlig skulle ta samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom, men bråbestemte meg for å ta blå sti til Hauktjern og Sarabråten. Dette er en sti jeg aldri har tatt og ikke skjønner jeg hvorfor, men slik er det. Terrenget underveis er kupert, men variert og morsom.

 

På blå sti mellom Kroktjern og Hauktjern ligger denne kampesteinen hvor noen har bygd opp en hule med stein.

Jeg passerer hulen og fortsetter så videre sørover mot Hauktjern og Sarabråten. I neste stikryss velger jeg å ta sti til Hauktjern via Hauktjernkløftene hvor jeg heller ikke har vært før, men med tunga rett i munnen, så følger jeg blå sti videre gjennom Hauktjernkløftene og Dronningskaret. Se bilder.

 

 

Hauktjern – Hauktjernkløftene i Østmarka

 

 

Hauktjern ligger like øst for Nøklevann/Sarabråten. Bratte stup og karakteristiske klippeformasjoner gjør området rundt vannet til en turistattraksjon.

 

Blå sti opp trappa så til venstre gjennom Dronningskaret

 

Blåmerket sti går gjennom Hauktjernkløftene som også går under navnet Dronningskaret. Den store fjellblokka utenfor kløfta som er et yndet klatrefjell kalles Haukenebbet. hauktjern blir regnet blant de større klatrefeltene i Østlandsområdet og har utallige ruter som både ligger nær stien og mer utilgjengelig.(Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

Hauktjern – Østmarka

Vel ute av Dronningskaret ved Hauktjernkløftene nyter jeg omgivelsene et øyeblikk før jeg setter kursen ned til Sarabråten, men først, tar jeg en tur bortom Donsbautaen.

 

Donsbautaen ligger sørvest for Hauktjern, ved stien fra Sarabråten. Minnesmerke over Norsk Speidergutt-Forbunds stifter og første sjef. Christian Dons (1886-1953) startet 1.Kristiania speidertropp her oppe ved Hauktjern 1 1910. Sokkelen på minnesmerket inneholder steiner hvor landets speidergrupper inngraverte sine navn. Bautaen ble reist i 1955. (Fkta; Østmarka fra A til Å)

Jeg forlater bautaen og følger sti ned til Sarabråten. Herfra tar jeg lysløypa til Korketrekkeren og Østmarksetra før jeg tar grusvei tilbake til Haraløkka samme vei som jeg kom. En flott tur i variert terreng der særlig Hauktjernkløftene gjorde inntrykk. Herlig!

 

ca 11,7 km

1:57

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top