Østmarka; Nøklevann rundt på grusvei og sti……

25 april 2020. Litt utpå dagen skulle jeg løpe en rolig tur rundt Nøklevann og kanskje var det ikke så mange ute akkurat nå, men der tok jeg feil, og dermed ble det også til at jeg skulle velge stier som jeg vanligvis ikke bruker.

Fra Haraløkka tar jeg turvei opp til Ulsrudvannet og Østmarksetra før jeg følger lysløypa videre til Nøklevann. Det var godt og varmt og herlig med shorts og trøye. I den første bakken etter Ulsrudvannet går jeg opp bakken og mens jeg går passerer Trond Olav som siger ifra.

 

Trond Olav i gul trøye

 

Jeg løper rolig ned Korketrekkeren til Nøklevann og videre rundt til Sarabråten. Det er nokså mange ute og går, løper eller sykler og derfor velger jeg å ta sti langs vannet på nedsiden av Sarabråten. En flott sti langs vannet forbi Hareholmen til lysløypa ved Paulsendalen. Se bilder.

 

Sti på nedsiden av Sarabråten

 

Hareholmen i Nøklevann – Østmarka

 

I sundet ved Hareholmen

Jeg følger lysløypa fra Paulsendalen og over bakketoppen til “benken” før jeg fra Bremsrud tar inn en rød løype som går rett sørover gjennom gammel skog. Det er litt trolsk her i den mosegrønne skogen, men utrolig flott med solstråler som stikker ned mellom trekronene – bare å nyte. Løypa som er ca. 1 km kommer ut på baksiden av Ødegården.

 

Følger gammel skiløype fra Bremsrud til Ødegården

 

På mosegrønt dekke i gammel skog….trollskogen

 

Ødegården; Navnet kan tyde på at plassen første gang ble ryddet allerede før svartedauen (1350), og senere tatt opp igjen etter å ha vært fraflyttet. Ødegården har vært eid av Aker og senere Oslo kommune fra 1897, og kommunen gjorde en betydelig restaurering av våningshuset i 1980-årene. Det er fortsatt fastboende på Ødegården. (Fakta: Østmarka fra A til Å)

Fra Ødegården følger jeg grusvei over Ødegårdsletta forbi Trekanten, Rustadsaga og hjem til Haraløkka.

Det er mulig å ta sti delvis rundt hele vannet.

ca. 9,0 km

1:00

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top