Østmarka; Elvågarunden på blanke ski ….

24 januar 2023. Ski eller joggesko tenkte jeg mens jeg gjorde meg klar for en tur ut. Værutsiktene de neste dagene jfr skiføret var så der og da valgte jeg ski. Mest fordi at man må benytte de sjansene man får i Østmarka hvor det er skiføre og vinter annen hver dag … nær sagt.

Fra Haraløkka tar jeg Blindeløypa til Bråten hvorfra jeg sklir ut på Nøklevann. Jeg skjønte straks at dette kunne bli en utfordring da skiene hadde null feste, men jeg får heller stake og om mulig skøyte der jeg kan. Uansett gled det bra og jeg staket greit over til Kattisa og videre innover Kattismyra til lysløypa.

Jeg prøver å følge sporene over Ødegårdsletta, men må gå utenom da disse var blanke. Jeg staker og skøyter det jeg kan (orker) og kommer meg opp til Høyås hvorfra jeg tar skogsvei videre til Petersbråtan.

 

 

 

Det går greit, men slitsomt med ski som går like bra begge veier (haha). Jeg sklir ned skråningen og ut på Nord-Elvåga før jeg setter kursen mot Tangen og Deledalen. Løypa over vannet er ok, men mye is, kvist og trær ved Deledalen. Her krabber jeg først under et tre for så å klatre over et annet og så opp skrenten til Elvågaveien i Deledalen.

Herfra er det fine spor og det går forholdsvis greit, men enkelte steder har snødryss fra trærne lagt seg i sporet og det ble nokså rufsete. Men stort sett greie forhold.

 

Lysløypa mellom Vallerud og Mariholtet

 

Farten underveis var det så som så med, men jammen gikk det fort ned mot demningen. Med tunga rett i munn skled jeg av sted over demningen og videre til Mariholtet. Herfra tar jeg lysløypa tilbake til Kattismyra før jeg tar samme vei tilbake til Haraløkka som jeg kom.

 

Over Nøklevann fra Kattisa i øst til Bråten i vest.

Elvågarunden er vanligvis en fin runde, men denne gangen ble det ekstra utfordrende med glatte ski og isete spor. Litt lengre i armene var jeg allikevel fornøyd med valg av tur (skitur).

Ca 15,9 km

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top