Østmarka; Skitur fra Grønmo til Skjelbreia – Franskeplassen – Sandbakken …..

20 januar 2023. Ettersom Kong vinter har kommet til Østmarka enda en gang og at det er flere løyper som er oppkjørt – måtte jeg prøve noen av disse. Men da Nøklevann kunne være utrygg enkelte steder valgte jeg å starte fra Grønmo innfartsparkering.

 

 

 

Grønmo er kjent for bl.a. gjenbruksstasjon og golfbane. Stedet er dessuten et utmerket utgangspunkt for turer til fots, på ski og på sykkel. For syklister er veien forbi bommen den enkleste traséen mot Trollvann og Østmarkskapellet.

 

Fra Grønmo tar jeg løype 692 som prepareres av Oslo kommune, Bymiljøetaten. Forholdene er fine og selv med gammel Start Grip tape som feste går det greit. Kanskje litt dårlig gli, men det er ok. Jeg passerer Langbråten, Sølvdobla, Trollvann og Langvann før jeg sklir ned til Smørhullet.

 

Navn på myr sørøst for Langvann, og et sentralt løype- og stikryss i denne delen av Østmarka. Hytta her disponeres av OFA. (Skiforeningen.no)

Jeg fortsetter sørover mot Klokkerud og deretter løype 183 til Skjelbreia. Som førstemann i helt ferske spor er det bare å nyte … se bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her fra løypekryss ved Skjelbreiavann skulle jeg ta til venstre inn Paradisdalen, men her var det ikke sporsatt og dermed fortsatte jeg videre langs Skjelbreia vann. Det kom en scooter i mot og jammen var det Frank (Vangen). Vi har møttes flere ganger tidligere, men den gang han hjalp meg under en løpetur i dyp snø til vangen – glemmer jeg ikke. Vi vekslet noen ord før han kjørte videre mot Slåttebråten mens jeg fortsatte langs Lille Skjelbreia vann. I neste løypekryss tar jeg til høyre mot Krokhol. Også her er løypene fine og det er bare å nyte.

 

 

 

 

 

 

 

Jeg sklir nedover Krokholveien forbi Tretjernskoia til Franskeplassen før jeg tar løype 247 til Sandbakken. Løypa som følger Stammhusveien et stykke stiger jamt før den flater ut etter myra og fortsetter i lett terreng ned mot Tømmerholen og Sandbakken Sportsstue A/S.

 

Om Sandbakken Helt opp til 60-tallet ble det drevet småbruk på Sandbakken. Tuftene til en låve kan fortsatt sees vest for huset. Gamle bilder viser store arealer med dyrket mark mellom Sandbakken og Tømmerhol, plassen sørøst for Sandbakken som nå knapt nok er synlig i den tette skogen. Stedet skal ha blitt ryddet allerede på 1700-tallet, og var husmannsplass under gården Hellekindset (nå Lille Stensrud) og Hanåa. Sandbakken ble senere selvstendig småbruk og drevet av Wilhelm Holmen fra 1865 til grosserer Johannes Schønnsby overtok i 1917. Han forpaktet bort jorda til Abel Corelius Andresen. Oslo kommune kjøpte stedet i 1956 og bygde på serveringsfløyen. Den nye, moderne sportsstua ble åpnet i 1959, samtidig som drabantbyene i Oslo øst ble bygget ut og turinteressen var på topp hos Oslofolket. På slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet ble også serveringsstedene Rustadsaga, Vangen og Mariholtet bygget eller utvidet. Sandbakken hadde dusjanlegg i kjelleren, og tanken var at de urbane familiene først skulle ta den obligatoriske søndagsturen, så en tur i dusjen for til slutt å innta søndagsmiddagen på markastua. Fakta; (Skoforeningen.no)

Jeg passerer Sandbakken på baksiden og straks etter sklir jeg ned til Klokkerud. Herfra tar jeg samme vei tilbake til Grønmo som jeg kom.

Forholden underveis var bra, men obs for enkelte åpne myrhull.

Ca 21,5

Se tur på Strava HER:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top