Østmarka; Nordre og Søndre Puttjern ….

15 mai 2023. Ettersom at Einar og jeg misset riktig sti til Nordre og Søndre Puttjern sist gang på vår felles tur var det nettopp dit jeg skulle nå, men først skulle jeg en tur nordover fra Haraløkka.

Jeg krysser Haraløkka Idrettsplass før jeg fra Østmarksetra tar sti nordover på åskammen mellom Skøyenputten og Solbergvann. Litt bratt opp skrenten ved ruinene, men deretter er det bare å nyte stiløping på sva.

 

 

 

Det er lenge siden jeg tok denne stien (umerket) nordover og glemt var furua som er pyntet til jul hele året, men da den dukket opp måtte jeg smile. Morsomt at denne fortsatt står og til stadighet blir pyntet.

Jeg forlater juletreet og krysser over til kollen ved Solbergvann. Her kommer jeg innpå blå sti som jeg følger hele veien frem til lysløypa. Mest for å inspisere at blå sti er ok.

Jeg tar til høyre og deretter til venstre mot Haugerud. Straks etter Appelsinhaugen svinger jeg til høyre i neste veikryss. Tenkte å finne en passende sti som ville ta meg rett over til Lutvann. Og ved myra der lysløypa bikker nedover til varmesentralen tar jeg umerket sti videre mot Lutvann.

At denne tok meg rett sørover forsto jeg ikke før jeg kom innpå blå sti sørvest for Lutvann, men med den retningssansen jeg har så er det vel ikke annet å vente (haha). Jeg følger blå sti fram til Lut hvorfra jeg fortsetter i rød løype og blå sti som går litt om hverandre.

 

 

 

Mulig jeg har vært her før tenkte jeg, men det må være lenge siden. Etter en snau kilometer med mange høydemeter finner jeg umerket sti som stikker ut til høyre. Denne må det være tenkte jeg og fulgte derfor sti sørover. Plutselig dukker Nordre Puttjern opp på min venstre side. Herlig sa jeg til meg selv for endelig skulle jeg se de omtalte puttjerna. Jeg tar noen bilder av Nordre Puttjern før jeg på motsatt side finner umerket sti til Søndre Puttjern. Overraskende nok var det fortsatt is på dette  vannet, men likefult er det et flott vann som det var gøy å se.

 

Nordre Puttjern blir også kalt Grønliputten.

 

Søndre Puttjern er også kalt Lindebergputten siden Lindeberg gård eide skogen nordøst for tjernet fram til 1860-tallet.

“Puttjern, Nordre og Søndre. To små vann nordøst for Lutvann. De ble satt grundig på kartet under byggingen av Gardermobanen og Romeriksporten i 1997-1998. Nordre Puttjern ble nesten tømt for vann på grunn av lekkasjer ned i tunnelen 160 meter under bakkenivå. Vannstanden var på sitt laveste sommeren 1997, og vannstandsreduksjonen endret forholdene for det biologiske miljø i tjernet totalt. Også Søndre Puttjern fikk betydelig redusert vannstand. Vann ble i perioder overført fra Kroktjern for å stabilisere vannstanden i Søndre Puttjern. Lekkasjen forårsaket også at vannmengden minket i Lutvann og Kjerringmyr. Tekniske innretninger for overvåking av grunnvanns- og vannstandsvariasjoner kan sees flere steder i terrenget i form av bl.a. små rør som stikker opp av bakken. Etter å ha vært i drift i 25 år ser det ut til at systemet fungerer tilfredsstillende”. (Fakta; Østmarka fra A til Å)

 

 

 

Jeg forlater puttjerna og tar så deler av Ø4. En villmarksløype som kommer fra Lindeberg før den fortsetter over Nordre og Søndre Puttjern til Kroktjern og Hauktjern hvorfra den svinger ned Båthusbakken til løype Ø3. Ganske utrolig med skiløype her tenker jeg samtidig som jeg kommer frem til blå sti. Jeg tar til venstre og følger denne mot Lauvtjern et stykke før jeg i neste sti-kryss tar til høyre.

 

 

Straks etter Ulvensetermosen tar jeg gammel blå sti (burde ha vært merket på nytt) ned til sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern. Herfra tar jeg blå sti forbi sørenden av vannet og ned Lutdalen til lysløype ved Lutvangen. Deretter tar jeg Sarabråtveien (lysløypa) opp gjennom Korketrekkeren før jeg fra Østmarksetra ta samme vei tilbake til Haraløkka som jeg  kom.

Et flott tur med mange varierte stier og ikke minst var det fint å se Nordre og Søndre Puttjern. En tur som kan anbefales.

 

Ca 14,5 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top