Bærum; Kolsås rundt medsols …

21 desember 2022.  Foruten at jeg hadde fullført Sportsmandens virtuelle jubileumsløp på 5 km og 10 km (se egen sak på Sportsmanden) skulle jeg ta en siste innspurt ad. julekalenderløpet der formålet er å samle flest mulig kilometer, enten man går eller løper til 24 desember. Og siden mitt mål er 100 km eller mer, måtte jeg over 14 km på siste tur og da er Kolsås rundt en passende tur.

Fra SBC-bygget tok jeg Industriveien et stykke før jeg fulgte Sandvikselva videre forbi Kirkerudbakken til Vøyenenga. Herfra tar jeg turvei videre og straks etter krysser jeg Isielva på Kølabrua. Jeg delvis går og løper (gågger)  litt om hverandre opp forbi Wøyen gård og vider langs Gamle Lommedalsvei til Bryn kirke.

 

Bryn kirke er en langkirke fra 1861 på Rykkinn i Bærum kommune i Viken fylke. Byggverket er i tegl og har 400 plasser. Arkitekt P.H. Holtermann. Ved kirken ligger Bryn kirkegård. Kirken er veikirke og sognekirke for Bryn menighet.

Jeg passerer kirken og fortsetter langs Gamle Lommedalsvei og Lommedalsveien videre forbi Glittredammen til Bærums Verk. Tenkte først å ta Verksgata gjennom verket, men droppet det denne gangen og fortsatte så videre til veikryss.

 

Bærums Verk er et sted i Bærum kommune i Viken fylke. Det grenser mot dalføret Lommedalen. Navnet kommer av jernverket Bærums verk som var anlagt av Paul Smelter i 1610 og ble flyttet til sitt nåværende sted ved elven Lomma i 1641. Se historie om Bærums Verk HER:

 

Jeg løper uten pigger og stedvis er det litt glatt, men det går greit. Jeg tar Guldbrandslia et stykke før jeg krysser Gamle Ringeriksvei i en undergang og rett inn i 92 trappetrinn opp til Bakerovnsberget og etter hvert Øvre Toppenhaug. En sammenhengende stigning på 1 km og 100 høydemeter. Vel oppe følger jeg Gamle Ringeriksvei videre forbi Steinsvann der “De dødes tjern” som er en norsk krim-, thriller og skrekkfilm fra 1958 ble spilt inn og Stein gård.

 

 

Planen var å følge veien videre rundt om Haslum kirke, men bråbestemte meg for å ta Dæliveien gjennom Skotta naturreservat som ligger i en vestvendt skråning sør for Skotta gård (se bilde over)  i Bærum, omsluttet av Kolsås-Dælivann landskapsvernområde. Naturreservatet utgjøres av en edellauvskog på en berggrunn av sedimentære bergarter fra den geologiske perioden kambrosilur.

 

Dæliveien. Blåmerket ned til høyre i bildet.

 

 

Jeg passerer Skotta gård og tar så blåmerket sti/vei til høyre og videre forbi Dælivannet, der Chr. Skredvig malte “Seljefløyten” før jeg fortsetter på samme vei forbi Fleskum gård til Valler. Deretter går det jamt nedover langs Vallerveien, Lindelia og Brynsveien. Jeg øker farten for måling da jeg vet at det står et skilt med – din fart er, men akkurat da jeg suste forbi, var den i ustand (haha). Det var da som bare tenkte jeg mens jeg krysset Brynsveien og Sandvikselva før jeg fortsatte forbi Sandvika VGS og tilbake til til SBC-bygget.

Med Kolsås rundt hadde jeg fullført Sportsmandens julekalenderløp med til sammen 104,1 km. Mission completed.

Ca 17,4 km

1:52

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top