Løpetur på Nordstrand med stolpejakt underveis …

26 mai 2023. Egentlig skulle jeg ha vært på tur i marka, men siden verdens største krigsskip, USS Gerald R.Ford ligger i Bundefjorden og at det fortsatt er «stolper» jeg ikke har tatt på Nordstrand var det nettopp det jeg skulle denne gangen.

Fra Haraløkka tok jeg raskeste vei til Skulleruddumpa før jeg fortsatte videre opp langs Nordstrandveien. Underveis registrerer jeg flere stolper før jeg kommer til Nordstrand skole. Her er det to stolper ved skolen – en foran ved paviljongen og en på baksiden ved Andersendammen.

 

28. august 1913, ved Agnes Thorsens plass tok Nordstrand folkeskole imot sine første elever. Skolen var svært moderne og hadde til og med vannklosett. Hjemme var barna vant til utedo. Se historien om Nordstrand skole HER;

 

Ved Nordstrand skole ligger Andersendammen, som ble anlagt av Mathilde Caroline Andersson i 1889. Dammen ble opprinnelig grav ut for å være vannforsyning til Vestre Sæter gård, også kalt Gressæter gård. Dammen er 600 kvm stor og det dypeste området er 5 meter. Opprinnelig het den Andersson-dammen, men har gjennom tiden fått navnet Andersendammen. Tidligere var det en tradisjon at russen samlet seg ved dammen på 17.mai og at russepresidenten alltid ble kastet i vannet. En gjeng fra Nordstrand klarte også å lure NRK i en årrekke med å sende inn badetemperaturer fra Andersendammen på Nordstrand.

 

Etter å ha vært rundt skolen fortsetter jeg nedover langs Nordstrandveien til Nordstrand stasjon og Mosseveien. Underveis måtte jeg ta noen bilder av verdens største krigsskip, USS Gerald R.Ford som med sin lengde på 334 m., 41 m. høyde fra vannlinjen og 78 meters bredde, ruver i Bunnefjorden der den ligger like øst for Ulvøya. Rett og slett et imponerende skue.

 

 

 

Jeg krysser Mosseveien på gangbru før jeg følger gang- og sykkelvei videre. En sort stolpe står nede ved vannet og selvsagt måtte jeg registrere denne før jeg fortsatte videre forbi Ulvøya og Paddehavet. Se bilder.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vel vitende om at det finnes stolper på min venstre side mot Ormøya velger jeg å holde meg til planen da jeg enda en gang krysset Mosseveien. Her skulle jeg opp og over jernbanen i et tårn av trapper for registrering av nok en stolpe. Deretter gikk ferden videre opp skråningen til Bekkelagsterrassen. Jeg følger denne og Solveien et stykke før jeg svinger inn Midttunveien for registrering av nye stolper. Straks etter krysser jeg Ekebergveien og tar inn Lambertseterveien for ny stolpe. Deretter fortsetter jeg gjennom 100-meterskogen på Nordstrand før jeg kommer frem til Seterhøyveien like bortenfor Seterhøydammen.

 

 

 

 

 

Godt fornøyd med dagens fangst av stolper, opplevelser og tur, setter jeg kursen mot Raschs vei og Lambertseterveien før jeg fra Abildsø tar Østensjøveien, Eterveien og Generalen forbi Bøler skole og hjem til Haraløkka.

Stolpejakten på Nordstrand byr på fine opplevelser og mange variasjoner som vei, skog og sti samt lukten av sjø. Herlig.

Ca 17,7 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

2 thoughts on “Løpetur på Nordstrand med stolpejakt underveis …

  1. Det var litt av en tur👍 Takk for omvisningen. Ekstra artig å sjå, for jeg driver med stolpejakt og er forholdsvis nyinnflytta til området. Kjenner derfor igjen mange steder fra de fine bildene dine, samt fikk tips til både stolpejakt og turområder videre 😀🙋🏼‍♀️

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top