Morgentur fra- og til hytta ved Lyseren i Spydeberg…..

24.juni 2021. Siden det ikke er lenge til <<Lyseren rundt>> med Team Sportsmanden, skulle jeg mens vi var på hytta, ta en liten løpetur i deler av løypa. Jeg var litt spent på om Thomasstien var intakt eller om denne nå var blitt borte med skogsdriften som pågår i disse dager. Men først skulle jeg en tur/retur Hemnestangen.

Det var tidlig morgen og passe varmt da jeg satte av sted fra hytta på gang- og turvei. Denne følger jeg et stykke før jeg fortsetter på grusvei til veikryss. Langs veien ligger det store mengder tømmer fra områdene omkring.

Jeg svinger til venstre inn Hemnesveien som jeg følger videre utover Hemnestangen gjennom Trollskogen. Like før fotballplassen “Tullevoll” tar jeg sti til høyre. Det er stille og rolig og det er bare å nyte turen langs Lyseren tilbake til Hemnesveien.

Hemnesveien mot Haugen gård

Vel tilbake på Hemnesveien svinger jeg mot Haugen gård. Ett eller annet sted bak tømmeret langs veien (se bilde over) starter Thomasstien som går rett sørover til Kulaveien. En sti jeg har tatt mange ganger og som går i flotte omgivelser, men som nå muligens er borte pga skogdriften. Jeg leter etter starten og finner det som er igjen av denne, men her er bare dype spor etter skogsmaskinene.

Jeg både løper og går i dype spor og surrer litt rundt omkring til jeg kommet frem til et jakttårn jeg drar kjensel på. Like bortenfor kommer jeg innpå Thomasstien omtrent i krysset ved maurtua.

Thomasstien ved maurtua.

Herfra ser stien ut til å være intakt. Kan hende det er jeg som har bommet på retning og latt meg lure av hjulsporene etter skogsmaskinene, men stien videre mot Kulaveien ser ut til å være ok. Kanskje er dette den fineste biten av stien, se bilder.

Før jeg kommer til veikryss Kulaveien – Haugenveien velger jeg å ta en sti langsmed Kulaveien. Deretter følger jeg denne et stykke før jeg tar en ekstra sløyfe over jordet til Rudstranda og opp til hytta.

Rudsvika ved Lyseren

En herlig start på dagen før frokost på terrassen.