Østmarka; Kilemyrene – Delemyrene og Slettfjellet ….

31 mars 2023. Å løpe i snø på sti og andre steder er både utfordrende og gøy, men det gjelder å være forsiktig. Selv er jeg ikke er spesielt glad i sko med pigger, men det er allikevel et must når man skal ut i marka for stiløping.

 

Blå sti mellom Løkka og Fjellstadmyra

 

Fra Haraløkka fulgte jeg grusvei til Rustadsaga og Løkka før jeg tok blå sti videre til Fjellstadmyra. Underlaget var som ventet, snø på is, men det var bare stedvis. Jeg krysser lysløypa og fortsetter i gammel rød løype forbi Fjellstadputten til grusvei ved Kattisa. Det var overraskende mye snø i terrenget, men denne bærer fint og det går greit.

 

 

Fra Kattisa tar jeg rød løype over Kattismyra til lysløype og deretter grusvei til Ødegården. Herfra tar jeg blå sti (Karl Xlls vei) forbi Bjønnesteinen til anleggsveien ved Ødegårdsmåsan og videre ned langbakken til sti- og løypekryss ved Langvannsbekken.

 

Løype 688 Petersbråtan – Gullsmeden.

Her vender jeg ca 120 grader og tar så inn på rød løype (løype 688) mot Gullsmeden via Kilemyrene like vest for Nord-Elvåga. Underlaget mellom skisporene er bra og den går greit. Straks etter kommer jeg til et løypedele der jeg fortsetter opp bakken forbi Gullsmeden.

 

 

Opp bakken og rundt Gullsmeden som var et gammelt serveringssted med tradisjoner tilbake til slutten av 1800-tallet. Driften opphørte 1.april 1951 pga. drikkevannsrestriksjonene da Elvåga ble tatt inn i drikkevannsforsyningene. Det som var igjen av våningshus og uthus ble 10.april 1953 solgt på auksjon (for nedrivning) for 910 kroner.

 

 

Gullsmeden (1928) vest for Nord-Elvåga i enden av veien fra Rustadsaga/Ødegården. (oslobiloder.no)

 

Fra Gullsmeden velger jeg å fortsette i rød løype (løype 166) mot Hestehullet. Løypa som er en villmarksløype og litt utenfor allfarvei går nordover mellom Slettfjellet og Nord-Elvåga.

 

 

 

Løypekryss på Delemyrene som er et myrdrag vest for Nord-Elvåga. Her gikk skillet mellom gårdsskogen til Oppsal (på nordsiden) og Østensjø (senere Rustad). I 1854 gikk grensa mellom Sarabråten skog og Bremsrud skog her.

Jeg følger løype videre et stykke forbi Delemyrene før jeg velger å ta inn på blå sti og Slettfjellet. En sti som er en av mine favoritter og som er like fin hele året. Denne gangen var det ingen synlige spor i snøen bortsett fra en rev som har gått samme sti. Snødybden varierer, men er ikke noe problem – bare å nyte.

 

 

 

Slettfjellet, 292 moh.

Vel tilbake på brøytet vei ved Ødegården velger jeg å ta denne videre til Trekanten, Kattisa, Løkka og Rustadsaga. Vurdere et øyeblikk på om jeg skulle ta turen over Nøklevann til Bråten, men droppet dette og gikk deretter opp <<Drepern og den onde Søstra>> før jeg løp den siste biten tilbake til Haraløkka. En tur med stiløping som kan anbefales.

Ca 13 km.

Se tur på Strava HER;

Flere bilder fra samme tur:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top