Østmarka; Kroktjern – Lauvtjern – Hauktjern …

3 april 2023. Inspirert av andre som nylig hadde vært på Branntårnet, jfr. Strava, måtte jeg også dit, men først skulle jeg rundt Lauvtjern. At det skulle være både mye og dyp snø på Ulvensetermosen og andre steder visste jeg ikke, men desto mer gøy skulle det bli. Ruta jeg skulle ta til Kroktjern og videre er krevende og sko med pigger var derfor helt nødvendig.

Fra Haraløkka tok jeg turvei opp til Ulsrudvann og Østmarksetra før jeg fortsatte i lysløypa innover mot Nøklevann. Underlaget var alt fra grus, is og snø til sluch, men ikke glatt. Jeg passerer Korketrekkeren, først over og så under og deretter tar jeg til venstre i nordenden av Nøklevann. Straks etter Lutvangen følger jeg rød løype mot Lutvann et stykke før jeg tar blå sti videre til Kroktjern. Og her er jeg glad for at jeg valgte sko med pigger.

 

 

 

 

Kroktjern ligger mellom Lutvann og Haukåsen. Tunnelen fra vestsiden av vannet ble laget i 1947 for å lede vann mot Lutvann i stedet for mot Hauktjern som er det naturlige avløpet fra Kroktjern. Dette ble gjort for å øke vanntilførselen til Lutvann, hvor det ble tatt ut drikkevann fram til 1977. Vannet ble i denne perioden, ved hjelp av av en lav demning, ført ned i sørenden av Lutvann. Etter 1977 fikk bekken tilbake sitt opprinnelige løp til bekken fra Lutvann til Nøklevann. Da Lutvann mistet vann til Romeriksporten, ble bekkevannet fra Kroktjern igjen ført ned i Lutvann, men nå har bekken igjen fått tilbake sitt gamle løp. Tidligere var det mulig å gå gjennom den 68 meter lange tunnelen, men av sikkerhetshensyn ble denne stengt med gitter i 2020. Fakta; Øtsmarka fra A til Å

 

Fra sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern tar jeg blå sti et stykke før jeg setter kursen mot Ulvensetermosen, en myr nord for Haukåsen med navn etter etter Ulvenseter som lå i dette området. Som ventet var det ingen spor å følge, men stien som er en gammel blå sti kjenner jeg godt og det går greit. Det var overraskende mye snø, men denne bærer bra selv om jeg enkelte steder trår igjennom til knes. Jeg krysser Ulvensetermosen og følger en oppgått blå sti videre til stikryss der jeg holder til høyre. Straks etter er jeg på Lauvtjern. Se bilder.

 

 

 

 

 

Lauvtjern ligger mellom Puttåsen og Haukåsen. Dette er det høyest beliggende vannet i Oslo kommunes del av Østmarka. To hytter ligger ved nordenden av tjernet. Den øverste tilhører Bryn KFUM. Speiderhytta lå tidligere nær plassen Dalbakk ved Elvåga men ble flyttet til Lauvtjern i 1948 etter at Elvåga var blitt drikkevannskilde for byen. Vinteren 1950 brant den da nyoppsatte hytta ned, men ble bygd opp igjen slik den er i dag. Hytta som ligger tett ved vannet går under navnet Lauvseter og er i privat eie. I 1953 sto Lauvtjern på lista over mulige steder å anlegge nytt serveringssted i Oslo kommunes del av Østmarka. Dette var blant de få områdene i marka som ikke lå i nedslagsfeltet til drikkevannene Elvåga og Nøklevann. Planen ble imidlertid aldri videreført. Fakta; Østmarka fra A til Å

 

 

 

 

Haukåsen, 357 moh. Her står et radartårn bygd av Luftfartsverket i 1964. Kuppelen eller Branntårnet som det kalles kan sees fra store deler av Oslo og Akershus. Dette var Norges første radar for sivil luftfart. Bygge ble renovert og utstyret oppdatert i 1992 og i 2014. Avinor eier, drifter og vedlikeholder radaren som styres fra kontrollstasjonen i Røyken. Det gamle branntårnet sto litt lenger sør og var av tømmer. Det ble bygd i 1921 og fornyet i 1934. Det første tårnet hadde en høyde på 12 meter, det neste var 15 meter. Under andre verdenskrig ble det flere ganger holdt gudstjenester ved det gamle branntårnet. Fakta; Østmarka fra A til Å

 

 

 

Fra Branntårnet på Haukåsen går det stier og løyper i flere retninger, men jeg velger å følge Haukåsveien et stykke før jeg tar blå sti tilbake til sti- og løypekryss sørøst for Kroktjern. Herfra tar jeg blå sti sørover med en plan om å ta denne til Sarabråten via “Sparrow” hulen, men bråbestemte meg for å følge rød løype (Ø4) videre til Hauktjern. En gammel villmarksløype som kommer fra Lindeberg via Puttjernene, Kroktjern, Hauktjern og ned til Sarabråten via vannreservoaret i hauktjernbekken. Kanskje var det ikke noe sjakktrekk da det ikke var spor å følge ned til Hauktjern, men jeg fulgte et rød- og hvitstripet bånd delvis rundt nordenden av vannet i nokså dyp snø før jeg kom utpå isen.

 

 

Hauktjern er et vann som ligger øst for Nøklevann/Sarabråten. Bratte stup og karakteristiske klippeformasjoner gjør området rundt vannet til en turistattraksjon. Blåmerket sti går gjennom Hauktjernskløftene som også går under navnet Dronningskaret. Den store fjellblokka utenfor kløfta kalles Haukenebbet. Vannet er demmet opp en snau meter med natursteinmur i sørvestre hjørnet. Dette er sannsynligvis gjort for å regulere vannet til vannreservoaret som Heftye jr. fikk anlagt i bekken.

 

Hauktjern ligger i Hauktjern friluftslivsområde som strekker seg fra Søndre Puttjern i nord, følger åsen vest for nordenden av Nøklevann, krysser mot øst ved Hareholmen og får med seg hele Hauktjern. Området ble vernet som friluftslivsområde i 2013 etter paragraf 11 i markaloven for sine naturkvaliteter. Fakta: Østmarka fra A til Å.

 

 

Aldri før har jeg vært utpå Hauktjern, men det var både spennende og gøy. Spesielt fint var det å se Hauktjernkløftene fra utsiden. Jeg løper vannet på langs mot sørvest før jeg går i land og klyver opp en for dagen svært glatt sti til Donsbautaen.

 

 

 

Donsbautaen står sørvest for Hauktjern, ved stien fra Sarabråten. Donsbautaen ble reist for å hedre speiderbevegelsens stifter, Chr.Dons. Bautaen er laget av Arne Vinje Gunnerud og utformet som guttespeidernes symbol, en fransk lilje, i granitt og ble avduket 19.juni 1955. Bronseplaten er laget av Håkon Heggeland og har innskriften: <<Til minne om Norges første speidersjef Chr. Dons som på dette sted stiftet 1.Kristiania speidertropp 23.mai 1910.>> Sokkelen på minnesmerket er bygd opp av stein fra lokale speidergrupper over hele landet, med gruppenes navn hogd inn. Minnesmerket er totalt tre meter høy og veier 8 tonn. Fakta: Østmarka fra A til Å.

 

 

Fra Donsbautaen tar jeg blå sti til Sarabråten og lysløypa til Østmarksetra før jeg tar grusvei tilbake til Haraløkka. En herlig tur med varierende underlag, men uansett en tur å anbefale.

 

Ca 11,85 km

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top