Litt rundt omkring på gamle trakter……

29 juni 2020. Egentlig skulle jeg bare ta en løpetur litt rundt omkring på gamle trakter, men underveis ble det til at jeg skulle ha et nytt løp til Run4life Løpskarusellen – 2020.

Fra Haraløkka tok jeg Olav Nygaards veg et stykke før jeg fortsatte langs Østmarkveien til rundkjøring. Her svinger jeg til høyre inn Hellerudveien og forsetter så langs denne til Solbergliveien. Og ettersom sola kom frem ble det nokså varmt da det dampet fra asfalten, men i skyggepartiene var det svalt.

Nå er jeg på kjente trakter hvor jeg vokste opp (15 år) og en etter en tok jeg følgende gater; Vetlandsfaret, Vetlandsveien, Kranveien, Filerveien og Mekanikerveien der jeg bodde i nr. 15. Mange minner fra dette området og den plenen mellom nr. 15 og 17 som vi spilte fotball på husker jeg som veldig stor, men som nå er en liten grønn flekk. Nåja, alt var større før.

 

Mekanikerveien – Godlia Borettslag

 

Solbergliveien foran, Hekanikerveien og Kranveien bak ved høyblokka – 1961 (oslobilder.no)

 

 

 

Godlia som før bebyggelsen var en del av Nordre Skøyen Hovedgårds utmark, i perioden 1923-25 ble det bygget 25 eneboliger i området. Godlia borettslag med 344 leiligheter i 17 bygninger åpnet i 1960-61. I 1967 åpnet Godlia skole som er året før jeg begynte på denne.

 

 

 

Mekanikerveien 15 – Jeg bodde i 3 ets på høyre side

Fra Mekanikerveien svinger jeg inn Solbergliveien og deretter Godliaveien ned til Godlia. Her står fortsatt det gamle Godlia vel hus hvor vi ofte var på kino. Faktisk er det fortsatt filmfremvisninger her i den gamle kinosalen.

Jeg passerer under T-banen og tar så til venstre inn Låveveien. Det gikk greit å løpe og jeg bestemte meg derfor for at dette skulle bli et nytt løp til løpskarusellen. Mulig var det noen høydemetre nedover, men jammen skulle jeg få disse oppover igjen tenkte jeg og svingte inn Haakon Tveters vei. Og her stiger jamt ettersom jeg passerer Skøyenåsen og Oppsal. Fra rundkjøring Østmarkveien-Hellerudveien svinger jeg til høyre mot Bøler. En lang flat slette før jeg fra Bøler tar inn Bølerskrenten og deretter Bølerlia rundt tilbake til Haraløkka.

 

På Haraløkka – Bøler

En flott rundtur på gamle trakter og jammen ble det er runde på Bøler før 10 km ble passert – mitt 5.løp.

 

Ca 10,1 km

56:42

Se rundtur på Strava HER:

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1243

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top