Kjekstadmarka; Damtjern – Kjenner – ROS-hytta – Reistadvollen……

22 september 2021. Hva visste jeg om Kjekstadmarka tenkte jeg mens jeg fulgte etter Per Magnar, en kollega og klubbkompis fra Team Sportsmanden som hadde invitert til felles løpetur i Kjekstadmarka. Vel hadde jeg hørt om ROS-hytta, men det var også alt. Uansett gledet jeg meg til å løpe på nye veier og stier i ukjent område med PM som kjentmann og guide.

Kjekstadmarka som er en del av Oslomarka og den sørlige fortsettelsen av Vestmarka, ligger i Asker og Lier kommune i Viken. Marka avgrenses av Lierskogen og Askerbørskogen i nord, Heggedal, Spikkestadbanen og Røyken i Øst og Sør og Lierdalen i vest. Den består av variert skogsterreng med Brennåsen som høyeste punkt (361 moh.). Liertoppen, Dikemark, Røyken og Spikkestad er blant de mange fine startstedene i Kjekstadmarka.

Fra p-plassen ved Damtjern løp vi på en gangvei langs vannet et stykke før vi fulgte Drammensveien forbi Liertoppen kjøpesenter og videre til Kjenner hvor vi tar inn Østre Kjennervei. Deretter følger vi skogsvei videre innover i marka.

Vi passerer Heggsjø før vi forlater skogsveien og tar en rød løype langs Sagelva. Denne følger vi et stykke før vi tar 180 grader til venstre og rett opp en lang bakke. Løypa videre går i lett kupert terreng, akkurat som i andre deler av Oslomarka og særlig da Østmarka tenkte jeg mens vi gikk opp den siste biten til ROS-hytta.

ROS-hytta er et populært turmål og serveringssted vest i Haukeliåsen. Dette er et viktig knutepunkt midt i Kjekstadmarka. Hytta er bygget og drives av idrettslaget Røyken og Spikkestad, derav navnet. Hytta som ble innviet i februar 1971, holder åpent lørdager og søndager i skisesongen og i utfartshelger om høsten.

Fra ROS-hytta tar vi en umerket sti ned en skråning til rød løype og skogsvei. Herfra og videre skulle det ha vært en sti eller løype, men den finner vi ikke. Dermed følger vi skogsvei videre et stykke før vi sjanser på en sti som går i den retningen vi skulle. Full kontroll sier PM da vi kom ut på skogsvei som var i henhold til planen. Så bra – høyre eller venstre – spurte jeg og svingte samtidig mot venstre.

Vi går i bakker og løper der vi kan, krysser flere veier underveis og det er fint at PM er kjentmann. Bare å følge med. Fra neste løypekryss setter vi kursen mot Klunken og Skakkleivåsen.

Vi følger rød løype og blå sti litt om hverandre, opp og ned, men terrenget er typisk for Oslomarka. Uansett hvilke del av Oslomarka man tar så er det mange steder å bli svett på (haha). Og jammen fikk vi hilse på Hjortelusa også, men det er ingen problem.

Vi passerer en flott beliggende hytte med god utsikt ved Reistadvollen før det bikker nedover i terrenget. Stedvis er umerket sti nesten grodd helt igjen, men vi kommer oss greit ned til skogsvei ved en motocross bane. Straks etter å ha løpt delvis rundt banen kommer vi nede på gangvei ved Damtjern. Denne følger vi tilbake til p-plassen samme vei som vi kom.

En flott tur i Kjekstadmarka med Per Magnar og herlig med nye veier og stier. Kjekstadmarka som har mange skogsveier, røde løyper og blå stier i alle retninger, anbefales.

Takk for turen, Per Magnar.

Ca 16,8 km

2:10

Se tur på Strava HER:

Flere bilder fra samme tur;