Østmarka; Stibefaring over Bestemoråsen – Fjellstadputten…

16 juli 2018. Siden det var meldt om toppbrekk på sti over Bestemoråsen til DNT Oslo og Omegn og at dette er vest for Elvåga som er Einar og Odds ansvarsområde, skulle Einar og jeg på stibefaring.

Fra Haraløkka følger vi grusvei til Ulsrudvann og Østmarksetra før vi fortsetter i lysløypa til Mariholtet via Sarabråten. Det var nokså varmt underveis, men det er man jo blitt vant med. Einar som kommer rett fra en ukes vandring i Jotunheimen kjente tidlig at bena ikke var i løpermodus, men ellers var de helt ok.

Fra veikryss ved Mariholtveien/Haukåsveien tar vi blå sti rett øst mot Nord-Elvåga og deretter langs denne over Bestemoråsen til Finfallåsen og Gullsmeden. Underveis finner vi et grantre som er veltet over sti. Ikke rare greiene, men likefult, bør den kuttes i toppen.

Et grantre over sti. En jobb for Einar og Odd.

Fra Gullsmeden følger vi grusvei forbi Høyås og Ødegården til Kattismyr. Her tar vi venstre opp bakken og deretter til høyre inn på <Pioneren> som vi følger et stykke før vi tar rød løype til Fjellstadmyra.

I Østmarka finnes det ca 40 vann/tjern. Fjellstadputten er blandt de minste.

Og for variasjonens skyld tar vi lysløypa frem til grusvei hvor vi svinger til venstre. Denne følger vi tilbake til Haraløkka via Rustadsaga. Bestemoråsen er blandt de fineste stiene i Østmarka sa Einar før vi enda en gang, ønsket god sommer.