Sandvika – Hvalstrand Bad – Kyststien….

31 mai 2018. Trim i arb.tiden. Egentlig hadde jeg tenkt å løpe en 10 kilometer til Sportsmandens løpskarusell på Vårkarusellens siste dag, men droppet dette da jeg bestemte meg for en rolig langtur i varmen.

Fra SBC-bygget i Sandvika tok jeg Jongsåsveien til Thon Hotel Oslofjord før jeg fortsatte langs Sandviksveien, Billingstadsletta og Fekjan til Holmen. Underveis forsøker jeg å løpe i skyggen der det er mulig, men selv om det er varmt, går det greit. Jeg er nøye med drikke og tar noen slurker vann mens jeg løper.

Fra Holmen følger jeg gangvei langs Slemmestadveien til Leangbukta. Her svinger jeg til venstre inn Hvalstrand og frem til Hvalstrand Bad. Har ikke hvert her før, men jammen er dette et flott sted.

Hvalstrand Bad som ligger ved Holmenfjorden har helt siden 1934 lokket badegjester til stranda.

Jeg finner en vannkran og etterfyller drikkeflaske, kikker litt rundt, tar noen bilder før jeg fortsetter langs Kyststien.

Det er behagelig å løpe på sti i skogen hvor det er skygge og jeg nyter turen videre, men før jeg visste ordet av det, endte sti på ei brygge. Hem.. tenkte jeg og gikk litt tilbake før jeg fra stikryss tok en sti i den retning jeg ville. Hvor ble det av Kyststien? lurte jeg på mens jeg fulgte en gul-merket sti litt rundomkring. Det var mange stier og lett å ta feil, men omsider kom jeg frem til Hvalsodden og Syverstadkollen. Og straks etter var jeg tilbake på gangvei ved Slemmestadveien som jeg nylig hadde kommet motsatt vei.

Jeg følger gangveien et stykke før jeg tar en skogsvei til Devikrabben og Devikveien. Jeg ser noen blå merker for Kyststien og følger disse nedover mot sjøen samtidig som jeg nyter lukten av denne. Herlig med frisk sjøluft.

Jeg svinger til venstre og følger kyststien langs sjøen forbi Presteskjær til Holmenskjæret. En flott badeplass ved Holmen i Asker og Bærum.

Holmenskjæret eller Holmen badeplass er et flott barnevennlig område med store gressletter, sandstrand og badeflåte. På utsiden av skjæret ser man rett ut i Oslofjorden mellom Konglungen og Langåra noe som også gjør at stedet antagelig har Vestfjordens beste badevann.

Jeg følger kyststien videre rundt Holmenskjæret til Fekjan hvorfra jeg krysser Neselva. Deretter tar jeg inn Elveveien, Årengveien og Nesbruveien til IKEA på Slependen før jeg fra Billingstadsletta tar samme vei tilbake til SBC-bygget. Tross varmen underveis, ble dette en flott tur der jeg har fulgt deler av Kyststiene i Asker og Bærum.

ca 15,1 km

1:35

#løpetur #mosjon #runforfun #budstikka #kyststien #hvalstrand #holmenskjæret #bærum #turogtrening

Fler bilder fra samme tur;

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top