Østmarka; Østmarkrunden motsatt vei….

4 desember 2017. Vel tilbake fra 2 uker med sol og varme på Tenerife nærmere bestemt Playa Las Americas skulle det nå bli fint med en frisk løpetur med Einar i Østmarka. Ikke det at vi har ligget på latsiden i all den tid vi var sydover for det ble flere økter på tredemølle i tillegg til daglige turer på promenaden, men inte er vel bedre, enn en tur i marka.

Og siden jeg hadde fri denne dagen møtte jeg Einar på Haraløkka for felles tur en tidlig ettermiddag. Vi var litt usikkre på forholdene siden det kunne være snø på is, men vi bestemte oss for å prøve “Østmarkrunden”. En runde som i utgangspunktet er ment for skirenn, men som er like fin å løpe når forholdene er gode nok. (Se mer om Østmarkrunden HER🙂

Fra Haraløkka fulgte vi grusvei til Rustadsaga og Løkka før vi tok veien videre nedover til Skullerud Idrettsplass via Hullet. Underlaget på veien var ok og det var inte problem selv uten pigger. På idrettsplassen var snøproduksjonen i full gang og da vi krysset Ljanselva, møtte vi en løypemaskin som skyflet snø utover i løypene. Snart skiføre her.

Snøproduksjon i full gang på Skullerud Idrettsplass

Etter å ha gått opp “brattbakken” til vannverket fortsetter vi i lysløypa mot Grønmo. Underveis prater vi som vi pleier og plutselig var vi på p-plassen. Vi fortsetter i løypa til Østmarkrunden på skogsvei forbi Langbråtan og Sølvdobla til Trollvann.

Sølvdobla – Østmarka

Underlaget er fast snø og det går greit. Løypa videre derimot er mer usikker og vi velger derfor blå sti langs løypa til Langvann og Smørhullet. Men til tross for lite snø i løypa var det allikevel spor etter en som har forsøkt seg på ski.

Løypa fra Trollvann til Langvann og Smørhullet

Vi var litt spent på løypa mellom Smørhullet og Petersbråtan som går over Fingerbølmyra og om denne var frosset nok til at vi kunne passere uten å bli våte.

Løypa fra Smørhullet over Fingerbølmyra til Petersbråtan

Det var et tynt snølag med spor etter at noen både har gått denne veien og syklet med fatbike. Vi fulgte derfor i de samme sporene og kom oss greit videre over myra og et parti med tversoverliggende stokker uten å “plumpe” før vi var fremme på Petersbråtan. Her i fra følger vi skogsvei forbi Langvannsbekken og oppover “langbakken” et stykke før vi tar blå sti videre mot Gullsmeden. Egentlig går løypa like til siden for blåsti, men her er det vått og derav ikke tilrådelig med joggesko.

Fra Gullsmeden tar vi skogsvei opp over Høyås og ned forbi Ødegården før løypa ved trekanten tar til venstre mot Fjellstad og Skullerud. Vi derimot, velger å ta til høyre mot Løkka og Rustadsaga før vi tar samme vei tilbake til Haraløkka som vi kom.

Vi var begge enige om at dette var en flott tur og at forholdene underveis var overraskende gode. Det var bare på toppen av Nøklevannsbakken det var litt glatt.