Sandvika – Jansløkka skole – Asker – Leangbukta….

16 november 2017. Trim i arb.tiden og litt til. Siden jeg har som mål å løpe minst en halvmaraton hver måned, skulle jeg denne gangen ta en tur rundt Asker via Jansløkka skole. Og som tenkt så gjort.

I og med at planlagt runde var ca 20 km tok jeg en ekstra sløyfe fra start da jeg fra SBC-bygget fulgte Sandvikselva utover mot sjøen. Deretter tok jeg kyststien langs sjøen til Bjørnsvika før jeg fortsatte langs Sandviksveien. Været var grått og det var litt småsurt, men så lenge man ikke fryser, er alt ok.

Fra Slependkrysset følger jeg Billingstadssletta et stykke før jeg tar til høyre inn Torstadveien. Denne følger jeg videre forbi Torstad gård til Skurstadgata og Hvalstadveien. Jeg går i de bratteste partiene, men løper det neste av veien og fra Kirkeveien svinger jeg til venstre inn Otto Valstads vei. Først bratt nedover på “glatta” og så like bratt oppover forbi Asker Museum til Kirkeveien og Jansløkka skole.

Jeg tar et bilde av Jansløkka skole og tenkte på da jeg kom i mål her etter å ha fullført kanskje verdens tøffeste turrenn – Grenaderløpet i 2013.

Jansløkka skole er en barneskole i Asker beliggende nær Semsvannsområdet og Hvalstaddalen med Asker Museum. Skolen som er Askers første faste skole er også den eldste skolen i kommunen som fortsatt er i bruk.

Kirkeveien ved Jansløkka skole

Jeg følger Kirkeveien videre og straks etter skolen dukker Asker kirke opp. Veien videre var både ny og ukjent og da jeg kom til rundkjøring ved Trekanten, forsøkte jeg å huske kartet, men klarte å ta feil vei. Dermed havnet jeg i Asker sentrum og Strøket. Jeg spurte noen om veien og med god hjelp fra disse, krysset jeg under Asker Jernbanestasjon før jeg var på rett vei.

Vel over E18 og i neste veikryss, ble jeg igjen usikker, men så fikk øye på et skilt det stod Fusdal på og svingte til venstre. Det regnet etter hvert mer og mer og det var nokså ufyselig, men det går greit og straks etter passerte jeg Askerhallen.

Også her dukker det opp minner fra den gang jeg fulgte Furuset rundt om kring på hockeymatcher. Det må ha vært på 70/80-tallet da Furuset med Bjørn (Botta) Skaare og Sven Lien herjet i norsk hockey. Det var gøy den gang da Furuset var et topplag.

Askerhallen er en del av Risenga Idrettspark. I januar 1968 ønsket bonde og ishockeyentusiast Bjørn Mortensen å ta initiativet til å bygge en ishall ved Risenga i Asker.

Jeg fulgte langs veien videre fra Askerhallen og brått opphørte gangveien og jeg måtte løpe ute på veien. Heldigvis var denne nokså oversiktlig og ved dammen som dukket opp på høyre side, var det fin gangvei. Denne følger jeg et stykke før jeg tar Langenga fram til Slemmestadveien. Her svinger jeg til venstre og følger gangvei nedover til leangbukta og videre langs sjøen.

Leangbukta – Bærum

Underveis mens jeg løper flyr tankene sine egne veier og plutselig var jeg ved Holmen. Her i fra, følger jeg Fekjan og Billingstadsletta til Slependkrysset (rundkjøring) før jeg løper opp «favorittbakken» langs Sandviksveien til Thon Hotel. Her krysser jeg veien og fortsetter langs Jongsåsveien tilbake til SBC-bygget. Selv om været ikke var som best så var dette allikevel en flott tur.

Nå venter 14 dager med sol og varme på Tenerife. Jeg gleder meg.

21,6 km

2:20

#løpetur #løpeglede #mosjon #turogtrening #budstikka #trening 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1244

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top