Lofoten; Svolvær – Hopen – Henningsvær….

Til Lofoten vi dro og i Svolvær vi skulle bo, selve “hovedstaden” eller kanskje “verdens minste – storby” som den kalles, men før vi kom så langt, var vi en tur i Skutvik.

Egentlig skulle vi ta ferge fra Bognes til Lødingen, men ett sted tok vi feil og dermed havnet vi i Skutvik. Vi ankom Skutvik ca kl 17.45 og var bil nr 2 i rad 6. Her fikk vi opplyst at ferga skulle gå kl 19.00 og at vi mest sannsynlig ville få plass på denne. Vi gikk derfor litt rundt og tok Skutvik nærmere i øyesyn da vi hadde nokså god tid.

Skutvik er et sted i Hamaraøy kommune i Nordland som har drøyt 200 innbyggere. Stedet ligger lengst sørvest på halvøya Hamarøya, med Økssundet i vest og sør. Selve bygda ligger i terreng med knauser og lave topper som danner naturlige grenser for bebyggelsen. Ca 5,5 km nord for Skutvik ligger de avfolkede, og veiløse, gårdene på Sørdal hvor deler av filmatiseringen av Knut Hamsuns <<Landstrykere>> ble gjort. Fra Skutvik er det fergeforbindelse til Svolvær og Skrova.

Klokka ble 19.00 og ingen ferge i sikte, men 30 min senere, dukket denne opp. At det fantes 2 rader med forhåndsbestilte plasser visste vi ikke og da ferga ble fylt opp med radene 1 til 5 pluss to rader med forhåndsbestilte, endte det med at vi to som stod i rad 6 ikke fikk være med. Trøsten fikk være at vi nå var de to første på neste ferge. Det var bare det at denne ikke gikk ikke før kl 24:30. Så da han foran oss i rad 6 startet opp bilen for å kjøre tilbake til Bognes, var vi ikke sene med å følge etter. Og med de foran og oss bak, gikk det lovlig fort til Bognes. Ca kl 20:10 ankom vi fergekaia og 5 min senere var vi på vei ut Tysfjorden forbi Ofoten til Lødingen. En flott fergetur på ca 50 min.

Her er vi på vei fra Bognes til Lødingen og Lofoten

Fra Lødingen følger vi E10 videre og selv om vi var nokså slitne etter mange timer i bilen, nyter vi flott natur med sjøer, fjorder, og fjell med snødekkede topper før vi kom til Svolvær ca kl 22:30. Vi finner deretter frem til Lamholmen og Scandic hotel hvor vi skulle bo de neste 5 dagene.

Scandic hotel på Lamholmen i Svolvær med Svolværgeita og Fløyfjellet i bakgrunn.

….med denne utsikten fra verandaen, sier vi skål og god ferie.

25 juli 2017.

Tidlig neste dag når vi gløtter på gardina har vi denne flotte utsikten (se bilde over) og med sol fra blå himmel, er det bare å glede seg til å ta Svolvær nærmere i øyesyn.

Denne karen må være “havnesjefen” i Svolvær.

Vi går litt rundt i Svolvær og her forteller bilder bilder mer enn ord…

Svolvær er administrasjonsenteret i Vågan kommune i Nordland. Svolvær med sine 4600 innbyggere er Lofotens største befolkningssted og et viktig knutepunkt for hele regionen. Stedet er også den største innfallsport for en stadig økende turisttrafikk. I bakgrunn på bilde sees Svolværgeita som er en 150 m høy fjelltopp på Sørvestsiden av Fløyfjellet, like utenfor Svolvær på Austvågøya i Lofoten. Toppen ble første gang besteget 1. august. 1910.

Fiskerkona eller som man sier i nord, “feskekjærringa” som ble laget av skulptøren Per Ung og stod ferdig i 1999, står ytterst på moloen ved innseilinga til Svolvær. Med sine 4,5 m høyde i bronse skuer hun utover Vestfjorden og hilser fiskerne som er på utror. Samtidig er hånden til ly for været der hun speider utover havet, med bekymring om hun får mannen sin hjem i kveld også.

Senere samme dag tar vi også en tur til Kabelvåg og Henningsvær. Også her forteller bilder mer enn ord…

Kabelvåg er det eldste bysamfunn i Lofoten og fiske har vært grunnlaget for stedets eksistens i 1000 år. Her er det en fargerik trehusbebyggelse og en koselig havn.

Henningsvær har i lange tider vært hovedferdselsåra for både beboere og tilreisende til Henningsvær. Avstandene er korte, veiene trange og man kommer tettere på. Fiskeværet som har 450 innbyggere er et levende og aktivt fiskevær med tilgang på fiskerikdommene på innersiden av Vestfjorden. Dette har i årenes løp bygd opp og formet stedet.

Vel tilbake i Svolvær etter en begivenhetsrik dag nyter vi godværet i fred og ro. De aller fleste snakket om været som ikke bare var strålende, men som også ble omtalt som “Kongevær” – helt fantastisk.

Ny dag og nye opplevelser. Denne dagen skulle vi på <RIB-safari til Trollfjorden>. I god tid møtte vi på kaia for utdeling av nødvendig utstyr før vi skulle ut på fjorden.

Fra Svolvær går turen gjennom smale sund, forbi holmer og skjær, bratte fjell med snødekte topper og krystall klart vann i 40 knops fart. Tjohei – her går det unna.

Selve Trollfjorden er 2 km lang og bare 100 m bred ved munningen på vestsiden av Raftsundet. På sørsiden står Trolltindan 1045 – 1084 m.o.h. og truer med steinsprang ned de stupbratte fjellsidene. Et eventyrlig landskap som lett setter fantasien i sving.

Før vi vender tilbake til Svolvær, tok vi en tur innom Storemolla og Lillemolla. Her passerer vi stedene Oddvær, Haversand, Skjoldvær og Grunstad. I samme område fikk vi se flere unge havørn fange fisk.

Vel tilbake i Svolvær oppsummerer vi turen som fantastisk og at vi har hatt en opplevelse vi sent vil glemme.

Av flere større og mindre steder tok vi en tur til Hopen og Kallestrand, se bilder

Kalle-strand i Hopsfjorden – Lofoten

På vei mot Henningsvær, ligger denne idylliske stranda – Rørvikstrand

Dagene flyr og tiden går fort, men det gjør den jo når man er her i vakre Lofoten. Dette til tross så avslutter vi med noen bilder fra Trollfjorden og andre steder, se bilder….

Grytidlig neste dag setter vi kursen mot Lødingen for hjemreise. Alt har en ende, men vi kommer tilbake. Lofoten leverer og vel så det.

Med Lofotveggen som bakgrunn sier vi takk for denne gang.

Nå setter vi kursen mot Trondheim hvor vi skal være i 3 dager, men det blir en annen historie.

Takk for følget!!

(se fb-siden for mange flere bilder)