Sæter – Kastellet – Lambertseter…..

8 februar 2016. Fra Haraløkka langs Bølerlia til Nøklevann skole og ned skolebakken til Rustadsaga. Været var ufyselig og det regnet. Tidligere på dagen hadde det kommet noe våt snø og da jeg passerte Nøklevann skole, ble jeg søkk våt på bena men, så lenge man ikke fryser er det ok.

Jeg følger Generalen til Skullerud og Skulleruddumpa før jeg fortsetter langs Nordstrandveien. Det var endel slaps og med et plask, for hvert steg, tok det ikke lang tid før jeg var ved Sæter. Planen var å følge Solveien til Kongsveien og langs denne tilbake til Sæter, men fra Nordstrandveien tok jeg av litt for tidlig og dermed rett inn i Florabakken. Denne var nokså bratt, men jeg løper opp bakken før jeg svinger til venstre inn Lillebakken. Straks etter er jeg “back on track” og følger Solveien frem til Kongsveien.

Denne og Ekebergveien følger jeg tilbake mot Sæter et stykke men, til tross for regn, slaps og våte sko, går det greit og ved Linbäckveien setter jeg kursen mot Lambertseter.

 

Lambertseter 1965 (oslobilder.no). “Lambertseter; er en drabantby i Oslo. Den ble bygget to år etter Norges første drabantby ? på Etterstad. Den første familien flyttet inn 29 desember 1950, og OBOS startet sin utbygging her i 1951.Lambertseter som lenge var egen bydel ble i 2004 en del av bydel Nordstrand.Nær Lambertseter stadion ligger den populære akebakken Griser`n som går fra Feltspatveien og ned mot Enebakkveien (E 6)”.

Etter å ha fulgt Langbølgen fra Munkelia til Lambertseter svinger jeg til høyre og følger Lambertseterveien videre over E 6 til Abildsø.


Abildsøkrysset 1960  (oslobilder.no) 

Her fortsetter jeg imidlertid videre rett over brua ved Østensjøvannet og så langs Østensjøveien til Ulsrudveien. Her svinger jeg til høyre opp bakken og forbi Ulsrud t-bane st. og deretter en gangvei ned til Generalen. Fortsatt er bena ok og det går greit å øke farten opp Olav Nygårds vei. Vel forbi Snapper`n, avslutter jeg med stigningsløp den siste biten hjem. En flott kveldstur tross ufyselig vær og godt fornøyd med å ha løpt hele runden uten stans.

Ca 16,8 km

1:43

#mosjon #trening #treningerbestute #lambertseter #løpetur

Se flere bilder nedenfor:

 


Lambertseterbanens åpningsdag 28 april 1957  (oslobilder.no)

Kong Olav åpner Lambertseterbanen,
mai 1966.
Fra venstre fylkesmann Petter Koren, kong Olav og ordfører Brynjulf Bull.
Nye Lamberseterbanen åpnes i mai 1966 av Kong Olav (oslobilder.no)


Lambertseter 1959  (oslobilder.no)

 

Hei! Turogtrening vil inneholde; tips- og forslag til tur, bilder, fotos, m.m., fra div turer - sommer og vinter i Østmarka og andre steder. Rapporter fra enkelte konkuranser vil også bli lagt ut på Turogtrening. Jeg håper at Turogtrening kan inspirere til at flere finner veien ut i marka. Hvorfor sitte inne når alt håp er ute? Kategori, tja.....Friluftsliv, sport og mosjon, fritid, fotos m.m. Lokale idrettslag; Bøler IF, Rustad IL og Oppsal IF. Er medlem av Norges kuleste klubb, Team Sportsmanden. Sportsstuer i Østmarka; Sandbakken, Vangen, Skullerudstua, Rustadsaga, Mariholtet og Larsbråten. TUROGTRENING har egen FB-side :) Lik gjerne denne.
Posts created 1240

2 thoughts on “Sæter – Kastellet – Lambertseter…..

  1. Einar: Begynner å bli kjent i dine hjemtrakter nå:) – Bra du får gått på ski, jeg venter fortsatt på vinter i Østmarka!!

  2. Ja, lurte på om du våget deg ut denne ufyselige mandagen. Godt gjort. Også denne gangen på mine hjemtrakter. Fine historiske bilder. 2 skiturer denne uka på meg. Frognerseteren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top