Østmarka; stiløping over Slettfjell og Bestemoråsen…..

24 august 2015. Møtte Einar på Haraløkka for felles tur. Og siden det nærmet seg start i Nordmarkstraveren , hadde jeg denne gangen lagt opp til en tur med mest mulig stiløping.

Fra Haraløkka fulgte vi grusvei til Rustadsaga og Løkka. Her hadde jeg tenkt at vi skulle fortsette på sti innover forbi Fjellstadputten til Katisa, men siden det hadde regnet mye tidligere i dag og at dette var en rød løype, droppet vi denne og fortsatte derfor på grusvei til Ødegården.

Her i fra, tar vi blå sti langsmed Slettfellet ett stykke, før vi tar ny blå sti tilbake over Slettfjellet til sti og løypekryss. Forholdene var til tross for mye nedbør bra og det gikk greit videre.

Slettfjell – 291 moh  (gml: foto)

Fra sti og løypekryss tar vi til venstre og etter å ha passert øst for Finfallåsen, kommer vi frem til Gullsmeden. Her i fra, fortsetter vi på blå sti langs Nord-Elvåga og over Bestemoråsen, før vi kommer frem til veikryss ved Mariholtet. Vi følger grusvei ett stykke mot Hestehullet, men tar så en blå sti til høyre. Den er bratt i starten, men ellers en fin sti på bra underlag og etter å ha vært over deler av Sarabråtåsen, kommer vi ned mot Sarabråten via vannreservoaret som Thomas Heftye fikk bygget for å sikre vintervann til Sarabråten.

Vannreservoaret – bygget av T. Heftye for å sikre vintervann til sarabråten

Vi følger deretter grusveien videre til Korketrekkeren hvor vi tar umerket sti til venstre. Helt umerket er den riktignok ikke, da det er en Natursti. Vi krysser rød løype under kraftledningen og fortsetter så videre i deler av løypa til UVR, men fortsetter rett frem der denne svinger til høyre før kloppene. Det er et utall av stier og løyper her i Ulsrudskogen og det er lett å rote seg bort, men vi finner rett sti og løype som fører rett mot Nøklevann like til høyre for Bokkeberget. Her har jeg aldri vært før – sa Einar, før vi begge to stupte ut i vannet. Det var herlig og forfriskende.

Fin badeplass ved Nøklevann  – sett mot Rustadsaga (gml:foto)

Det måtte bli nå eller aldri, dersom vi skulle fortsette en tradisjon vi startet med i fjor. En tradisjon som går ut på at vi minst bader en gang hvert år på våre turer i Østmarka. I fjor ble det Ulsrudvann og nå Nøklevann. Hvor blir det neste år?

For å vise Einar at det er mange stier i Ulsrudskogen, valgte vi selvfølgelig en annen sti da vi forlot badeplassen. En fin smal sti med barnåler som underlag. Stien svinger opp forbi noen flyttblokker fra siste istid, før den kommer innpå hoved-stien som vi følger til Haraløkka ved Sørli. Her i fra, fortsetter vi langs grusvei bort til p-plassen. Litt vått enkelte steder, men stort sett greie forhold.